V obchodech se totiž objevuje hnědá limonáda Kolča, kterou vyrábí společnost Monáda. Přitom písmo a láhev se kofole nápadně podobá, cena je však nižší.
Lidová Kofola?
"Připravujeme právní kroky, a to nejen vůči společnosti Monáda, ale i vůči společnosti Jesenické prameny," potvrdil Aktuálně.cz mluvčí firmy Kofola Martin Klofanda. Podle něj se Kofola snaží s firmami, které vyrábí a prodávají nápadně podobné výrobky, dohodnout už několik měsíců.
Není to poprvé, co se firma chce soudit o značku, kterou před šesti lety koupila za 215 milionů korun. Na svém webu dokonce Kofola vyzývá své zákazníky, aby jí pomohli odhalovat falešnou kofolu v obchodech i restauracích.
Podobně krnovská firma bojuje proti napodobeninám i na Slovensku. Ztráty, které jí způsobují plagiátoři, totiž odhaduje na desítky milionů. Slovenské firmy se snaží u soudů uspět s argumenty, že ochranné známky Kofola neměly být zapsány - název totiž podle nich za dlouhá léta "zlidověl".
Klíčem je minulost
Spory o limonádu pramení z historie, podobně jako u jiných soudů o potravinářské značky.
Slovenské firmy totiž vyráběly pro bývalého majitele známky - opavský Ivax (bývalá Galena Opava) - limonádu v licenci. Ivax si zaregistroval ochrannou známku na Slovensku v roce 1995.
Kofola Krnov od něj značku koupila před asi čtyřmi lety a vzápětí licenční výrobu ukončila. Investovala totiž půl miliardy korun do vlastního výrobního závodu v Rájecké Lesné, odkud dodává kofolu na slovenský i český trh.
Apetito, nebo Apetitto?
Ve "sjednoceném socialistickém hospodářství" má kořeny i dilema: Mažete si na chléb sýr Apetito, nebo Apetitto?
Trvá už šest let. Kvůli tradiční značce se soudí Sýrárna Bel Sýry Česko v Želetavě na Třebíčsku (Apetitto) a firma TPK Hodonín (Apetito). Obě tavený sýr známý z dob komunistického Československa vyráběly, přesněji - vyráběl se v potravinářských podnicích Lacrumu Brno v Želetavě a v Hodoníně, kde dnes oba soupeři působí.
Minulý rok uspěla hodonínská firma. Soud rozhodl, že sýrárna v Želetavě má výrobu Apetitta ukončit. Spor však nekončí. Bel Sýry Česko se nyní proti rozsudku odvolala. "Soud už jednou potvrdil, že máme právo značku Apetitto používat. Jsme původní výrobce," brání se marketingová ředitelka Bel Sýry Kamila Sušanková.
Každý chce Májku
S podobnou vervou bránila další značku z minulosti i společnost Hamé. Paštiky značky Májka má dnes firma jako ochrannou známku, zaregistrovanou dokonce v deseti variantách.
Není divu - Hamé prodá ročně přes osmdesát milionů kusů paštiky pod touto značkou. Neboli - jde o vlajkovou loď firmy.
Vyrábět paštiky pod názvem Májka se dlouhé roky snažily především firmy na Slovensku. Generální ředitel Hamé Leoš Novotný však nyní Aktuálně.cz potvrdil, že většinu sporů se už podařilo vyřešit.
Úplný klid však v Hamé nepanuje - stále je totiž možné na pultech českých, ale i slovenských obchodů najít paštiku se zajímavým názvem: "Májkrém".