Facebook je fajn. Ale pozor, může vás připravit o práci

Petr Jemelka Petr Jemelka
5. 5. 2010 13:51
Reputaci ztratíme lehce, udržet ji už bývá těžší

New York - Blogování, povídání přes Facebook či Twitter, to vše může mít zhoubný vliv na váš vztah s kolegy a šéfy. Zejména pokud na internetu sdílíte své názory na ně, nebo se veřejně chlubíte s fotkami z bujarých večírků.

Existují ale i zdánlivě banálnější, a o to zrádnější chyby, kterých se zaměstnanci v práci dopouštějí.

Server US News se proto pokusil vypíchnout další chyby, jež mohou v konečném důsledku vést ke ztrátě zaměstnání.

Mezi spolehlivé nástroje, jimiž si můžete v práci změnit reputaci, patří elektronická pošta. Dobře napsaný email o vás ledacos vypoví.

Ve většině případů ale silněji působí špatně napsaná zpráva, obzvláště pokud se v ní pisatel dopouští gramatických chyb, domnívá se Sandy Allgeierová, autorka knihy Osobní kredit, jak ho získat, udržet si ho a nabýt zpět, pokud jste jej ztratili.

Elektronická pošta se často jeví jako nejsnazší způsob komunikace s nadřízenými, například pokud řešíme něco nepříjemného nebo chceme vyjádřit své rozhořčení. Ale pozor, podle odborníků zůstává v lidech špatná emoce z obdrženého mailu déle, než pocit, který vnímají při osobním jednání nebo komunikaci po telefonu.

Jak chybujeme při osobním kontaktu

Schůze jsou další příležitostí, která se v pracovních vztazích stává častým kamenem úrazu. Noví zaměstnanci mají tendenci snažit se vypadat lépe než jejich služebně starší kolegové, a tak se na sebe mnohdy při každé příležitosti pokoušejí strhnout na pozornost.

Přehnaná aktivita, zejména pokud nejsou příspěvky do diskuze podložené fakty (jsou proneseny jen proto, aby dotyčný něco řekl), je spíše ke škodě, než k užitku, vysvětluje Emily Bennington spoluautorka knihy Jak získat a udržet první práci a postupovat v ní.

Někdy prostě platí známé mluviti stříbro, mlčeti zlato. Na druhou stranu by se lidé neměli ostýchat zeptat se na cokoliv, co jim není jasné.

Vztahy s kolegy jsou důležité

Vztah s přímým nadřízeným jsou tím nejpodstatnějším, co bychom si měli v práci udržovat. Právě na tomto místě zaměstnanci nejčastěji chybují, což mnohdy vede ke stagnaci nebo dokonce ztrátě pracovní pozice.

Pouhé podlézání šéfovi může mít podle Benningtonové opačný než kýžený výsledek. "Všimla jsem si, že zaměstnanci v mnoha případech nevnímají, že jsou jejich úspěchy do větší či menší míry závislé na kooperaci s kolegy."

"V případě uvolnění vyšší pozice se pak může stát, že pod vámi kolegové nebudou chtít pracovat a jednoduše povýšeni nebudete," varuje Emily Benningtonová.  Na druhou stranu je prý chybou domnívat se, že za nás bude mluvit naše práce a špatnou reputaci nahradit žádnou. Nemít žádnou reputaci je totiž podle odborníků na mezilidské vztahy to nejhorší.

Nejdůležitější je tedy vědět, co může reputaci poškodit a pak se toho snažit vyvarovat.

 

Právě se děje

Další zprávy