Praha - České aerolinie dosáhly svého. Poplatky za navigaci nad letištěm poklesnou, ušetřit tak budou moci až desítky milionů.
K zlevnění takzvaných přibližovacích poplatků, a to samozřejmě pro všechny aerolinie, má dojít už za měsíc. Tento plán schválila dozorčí rada státní společnosti Řízení letového provozu.
"Podmínkou je dosažení konsensu při konzultacích s Mezinárodní agenturou pro leteckou dopravu (IATA). Poté musí traťový poplatek schválit všechny členské státy Eurocontrol. Pokud se tyto dvě podmínky nepodaří splnit k počátku května, předpokládáme změnu v nejbližším možném termínu," sdělil deníku Aktuálně.cz mluvčí ŘLP Richard Klíma.
Srovnáme krok s Evropou
ŘLP si nyní za navigaci nad letištěm účtuje bezmála dvě stě korun za tunu letadla, což je jeden z nejvyšších poplatků v Evropě. Ve Vídni je to jen polovina, na Heathrow třeba jen 59 korun.
A to dlouhodobě "dráždilo" ČSA, které zajišťují ŘLP největší tržby.
Jak hospodaří ČSA
Ztráta ČSA: "Jen" 397 milionů - České aerolinie loni hospodařily se ztrátou 397 milionů korun. Výsledek je o 88 milionů lepší než plán a o 99 milionů lepší než v roce 2005."Nevidím důvod, proč by v Česku měly být tyto polatky jedny z nejvyšších v Evropě," uvedl před časem pro HN šéf ČSA Radomír Lašák. Ten pak na vysoké poplatky upozornil ministerstvo dopravy, a to podle informací deníku Aktuálně.cz "zaúkolovalo" své lidi v dozorčí radě, aby snížení poplatků prosadili.
Podle Klímy by ale k úpravě poplatků muselo dojít i bez tlaku ČSA. Od ledna příštího roku totiž začnou platit pro výpočet poplatků jednotná evropská pravidla.
Konkrétní výše nového poplatku zatím není známá. "Výše poplatků je nyní předmětem konzultací, výsledky zveřejníme po jejich ukončení a po odsouhlasení Eurocontrolem," řekl Klíma.
ŘLP si to vynahradí jinde
Pokud by klesl poplatek za navigaci na polovinu, ušetřily by ČSA ročně až 200 milionů korun.
"Dokud neuvidíme finální verzi poplatkové politiky ŘLP, nebudeme nic komentovat," řekla mluvčí leteckého dopravce Daniela Hupáková.
ŘLP však o své tržby a zisky nepřijde. S tím, jak se sníží přibližovací poplatek, stoupne traťový, tedy poplatek za přelet.
"Na hospodaření ŘLP bude mít změna neutrální vliv, jde o rozdělení nákladů na traťové a přibližovací služby, které se přiblíží nejlepším metodám a postupům při stanovení přibližovacích poplatků uplatňovaných v evropských státech, což byl záměr celé změny," potvrzuje Klíma.