Český porcelán posiluje pozici v Asii

ČTK, eko
21. 11. 2005 14:34
Dubí - Český porcelán posiluje pozici v Asii, v Evropě trh stagnuje.

Český porcelán, jeden ze čtyř světových výrobců takzvaných cibuláků, chce posílit pozici na trhu v Asii. V Evropě podle podniku nadále přetrvává kritická situace v prodeji užitkového, ozdobného a figurálního porcelánu. "Změnil se styl stolování, navíc kvalitní domácí porcelán vytlačuje levné dovozové zboží a keramika," řekl dnes ředitel firmy Vladimír Feix.

Asijské státy podle něj mají o kvalitní porcelán zájem. "Největšího nárůstu dodávek, oproti loňskému roku o 25 procent, jsme dosáhli v Jižní Koreji," uvedl Feix. Pro japonské zákazníky vyrábí porcelánka speciální misky na orientální jídla.

Před dvěma měsíci vyvezl podnik první zakázku cibuláků a velkých výrobků figurálního porcelánu za jeden milion korun do Číny. "Zlatem a rubínem vykreslený cibulák prodáváme bohatším vrstvám ve východní Evropě," dodal Feix.

Spotřeba porcelánu v západní Evropě se podle něj velmi mění. V domácnostech se pravidelně nevaří, lidé se často raději stravují v restauracích, doma jim proto stačí levný hrnek. Samozřejmostí již nejsou jídelny se soupravami pro 12 osob. V mikrovlnných troubách a myčkách nelze použít zlacený porcelán. "To vše narušuje kulturu stolování a spotřebu porcelánu," shrnul Feix.

Útlum prodeje na tuzemském trhu pociťuje společnost zejména po vstupu Česka do Evropské unie, kdy se otevřely hranice a zahraniční konkurenci od expanze neodrazuje byrokracie. "K největšímu poklesu odbytu došlo na domácím trhu, s výjimkou Prahy," uvedl Feix.

Zákazníky v Čechách chce porcelánka oslovit novými kolekcemi Bohemia. "Snahou podniku bylo klasický cibulový vzor, který vznikl v roce 1729, použít na novém tvaru, který bude mít blíže k mladé generaci," popsal ředitel. Moderní jsou podle něj čtverhranné talíře, trojhranné misky a bílé zboží bez vzoru. Očekává, že používanou barvou na porcelánu se stane oranžová.

 

Právě se děje

Další zprávy