Firmy vyrábějící v Česku vánoční ozdoby neprožívají zrovna skvělé časy, propouští zaměstnance, jsou ve ztrátě a některé krachují, uzavírají a odprodávají svoje provozy.
Tržby klesají, záchranou je vývoz
Od roku 2000 přišly až o padesát procent své výroby a desítky procent tržeb.
Například družstvo Vánoční ozdoby ze Dvora Králové, největší tuzemský výrobce ručně foukaných vánočních ozdob, uzavřelo dva svoje provozy, kde pracovalo na sedmdesát lidí. Desítky lidí odešly i z dalších firem působících v tomto oboru.
A tržby družstva ze Dvora Králové by letos měly klesnout asi o 17 procent na úroveň kolem 100 milionů korun.
Problémy mají i další firmy, v konkursu letos například skončila společnost Janák - vánoční ozdoby z Lázní Bělohrad, která v minulosti zaměstnávala ve třech pobočkách na 120 zaměstnanců.
Čínská konkurence je totiž schopna prodávat své plastové či skleněné ozdoby i o 40 procent levněji. A na to zákazníci slyší.
Ozdobám s označením Made in Czech tak zbyl v tuzemsku tržní podíl pouhých pět procent.
Záchranou jsou pro čtyři tisícovky zaměstnanců českých výrobců zahraniční zákazníci. Většina české produkce totiž míří do západní Evropy a za oceán do Spojených států.
Družstvo Vánoční ozdoby, které nyní zákazníkům nabízí více než osmdesát tisíc různých ozdob v šesti stech barevných odstínech, do zahraničí vyveze osmdesát pět procent produkce.
V zahraničí končí také většina ze tří milionů kusů skleněných ozdob, které ročně vyrobí asi stovka zaměstnanců vsetínské Irisy.
Luxus a nápad vedou
Irisa přes padesát procent svých výrobků vyrábí pomocí unikátní technologie, kterou si družstvo nechalo patentovat ve všech zemích, kde se vánoční ozdoby vyrábějí.
"Umíme vyrobit baňky s průhledy a vevnitř je dokážeme jakkoliv vybarvit," uvedl Jaroslav Trtík.
"Obranu proti čínské konkurenci vidíme ve výrobě luxusního zboží," řekl šéf družstva Vánoční ozdoby Miroslav Šorma.
Právě unikátní technologie, stále nové vzory a ruční práce jsou podle odborníků cestou, jak na trhu s levnější asijskou konkurencí uspět.
Irisa i další firmy tak zaměstnávají vlastní designery, každý rok nabízejí nové vzory, které přizpůsobují tomu, jaký je například trend v používání látek v domácnostech. Letos tak Irisa na trh dodá na pět set nových vzorů.
A tuzemské firmy na přání zákazníků vyrábí i netradiční vzory ve tvaru pejsků, kočiček, muchomůrek či vrhacích kostek, které chtějí lidé v zahraničí.
"Netradiční a velké ozdoby chtějí lidé především ve Spojených státech, v Evropě jsou zákazníci konzervativní," řekla Milena Dvořáková z firmy Pontes, která se zabývá vývozem skleněných výrobků.
Ale ani vlastní vzory, zaměstnávání designerů a patentované technologie nejsou všemocné. I v tomto oboru se firmy musí potýkat s kopírováním výrobků a výrobou levných napodobenin.
"Kopírují vzory, které české a moravské firmy představí na veletrzích, pak je další rok nabízejí za poloviční cenu. Tomu se velmi těžko brání," řekla Dvořáková.