Praha - České dráhy plánují investovat do obnovy vozidlového parku do roku 2030 zhruba 40 miliard korun. Výše roční investice by neměla být vyšší než 2,5 miliardy korun, což představuje hodnotu odpisů.
Další peníze navíc by měly přitéct z Evropské unie, předpokládá státní dopravce ve střednědobé strategii obnovy kolejových vozidel, kterou ve čtvrtek schválila dozorčí rada společnosti. Obnova vozidlového parku tak bude daleko pomalejší než za předchozího vedení drah. Loni firma do obnovy parku investovala 7,7 miliardy korun.
Čtyřicet miliard korun je podle mluvčího drah Radka Joklíka spíše pesimistická varianta počítající pouze s vnitřními zdroji. Ty by se ale podle ambicí dopravce mohly výrazně posílit o dotace z EU. Jen v příštím a přespříštím roce společnost očekává, že by se evropské dotace z operačního programu doprava mohly podílet na financování drážních vozidel ze 40 procent. Od roku 2016 do roku 2020 pak předpokládá alespoň 25procentní podíl na financování z následného operačního programu.
Nákup železničních vozidel v současnosti pravidla operačního programu doprava neumožňují, připustil Joklík. Dopravce ale jedná s ministerstvem dopravy, aby bylo možné tyto náklady uznávat a nákup vozidel z peněz EU financovat.
Zda České dráhy půjdou cestou nákupu nových vozidel, nebo cestou oprav stávajícího vozidlového parku, bude záležet na rozhodnutí ministerstva dopravy, které do konce roku plánuje vypsat výběrová řízení na pětici rychlíkových tratí. Kromě ohlášení budoucích tendrů dosud úřad neuvedl konkrétní parametry vozidel, jako je bezbariérový přístup nebo vybavení klimatizací, které bude pro provoz na zmíněných tratích požadovat.
V nepovedeném tendru na trať z Ostravy do Olomouce přes Krnov, který byl kvůli malému počtu uchazečů zrušen, úřad nová klimatizovaná vozidla požadoval. Státní dopravce je ale nedokázal včas koupit a do soutěže se nepřihlásil.
Konkrétním nákupem, kterým se dokument zabývá, je předpokládaný odkup 93 starších rychlíkových vagonů od rakouských drah (ÖBB). Zároveň předpokládá investici zhruba dvou miliard korun do vybudování zázemí pro údržbu vozidel, se kterými by se státní dopravce chtěl utkat s konkurencí v připravovaných tendrech.