České dotace? Zn. sežeňte si cizince

Tomáš Fránek
22. 1. 2007 0:00
Brno - Pokud korejská automobilka Hyundai nesežene dostatek stálých zaměstnanců přímo v Česku, nemusí mít strach, že přijde o státní dotace.
Jeden z šéfů budoucí nošovické automobilky přiletěl do Ostravy
Jeden z šéfů budoucí nošovické automobilky přiletěl do Ostravy | Foto: Ludvík Hradilek

Státní peníze určené na vytvoření nových pracovních míst a na rekvalifikační kurzy totiž firma (stejně jako další investoři) získá i v případě, že si nové zaměstnance přivede z kterékoliv členské země Evropské unie.

"Původní pravidla pro získání dotací počítala s tím, že budou určeny výhradně pro občany České republiky. Přizpůsobili jsme se ale tomu, že jsme členy Unie, a proto platí možnost dotace získat i na zaměstnance ze všech unijních zemí," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová.

Slovensko je jiné

Jedinou podmínkou je to, aby firma pracovníky z Unie zaměstnala nastálo a ne přes pracovní agentury. "Bylo by samozřejmě možné, abychom na tom, že dotace firmy dostanou jenom na české zaměstnance, trvali, ale bylo by to za cenu dalších ústupků investorům," řekla Honsová.

Česko tak postupuje jinak než Slovensko. To má totiž bez ohledu na Evropskou unii podmínku, podle které jsou pobídky ze státního rozpočtu pro investory vázány výhradně na zaměstnávání občanů Slovenska.

"I když peníze jdou na školení nebo zaškolovací kurz do zahraničí, tak i v tomto případě musí jít o občany Slovenska," řekla Aktuálně.cz mluvčí slovenské státní agentury Sario Jana Murínová.

Tato podmínka vedla dvě velké automobilky, které investovaly na Slovensku, korejskou společnost Kia a francouzskou PSA Peugeot Citroën, k tomu, aby zaměstnaly téměř výhradně Slováky.

Nošovice, setkání občanů s představiteli Hyundai
Nošovice, setkání občanů s představiteli Hyundai | Foto: Ludvík Hradilek

"Na vytvoření pracovních míst dostáváme podporu od státu, jsme zavázaní zaměstnat jenom občany Slovenské republiky," uvedla už dříve náborová manažerka automobily PSA Peugeot Citroën Daniela Záhorovská. Firma chce v Trnavě celkem zaměstnat tři a půl tisíce lidí.

Také automobilka Hyundai, která připravuje výstavbu továrny v severomoravských Nošovicích a začala už nábor zaměstnanců, chce pracovníky získat především na severu Moravy, nevylučuje však ani zaměstnávání lidí z unijních zemí

"Nikdy nebudeme bránit občanům jiných členských zemí EU ucházet se o práci v závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech v Nošovicích," uvedl v prohlášení firmy její mluvčí Petr Vaněk s tím, že Hyundai zatím neplánuje ani dopravu, ani ubytování pro pracovníky z jiných zemí, než je Česko.

Hyundai nyní eviduje kolem 600 žádostí, tedy zhruba tolik, kolik lidí chce firma zaměstnat do konce letošního roku. Práci v automobilce hledají převážně lidé z Moravskoslezského kraje, přicházejí ale i žádosti z ciziny, nejčastěji z Polska a Slovenska.

Miliardové dotace

Podle smlouvy s Českem, kterou nyní schvaluje Evropská komise, by společnost Hyundai mohla v letech 2007 až 2013 získat ze státního rozpočtu na výstavbu továrny dotaci až 2,4 miliardy korun.

Dalších 2,5 miliardy korun může automobilka a zhruba 15 jejích dodavatelů do roku 2011 dostat právě na vytváření pracovních míst či rekvalifikace.

Odborníci přitom upozorňují, že přes vysokou nezaměstnanost na severu Moravy (druhá nejvyšší v Česku, bez práce je 12,6 procenta lidí), Hyundai a jeho dodavatelé nenajdou v Česku tři a půl tisíce zaměstnanců přímo pro nošovickou továrnu a další tisíce pro dodavatelské firmy.

"Problémy s nedostatkem pracovníků mají i další velké firmy v Česku, které to řeší agenturním zaměstnáváním především Poláků a Slováků, Hyundai by neměl být výjimkou," řekl Roman Konečný z poradenské agentury Etis.

Například v automobilce Škoda pracuje na devět set dělníků z Polska, jde o zaměstnance najaté přes agentury. Na tyto zaměstnance firmy pobídky získat nemohou.

Odboráři odhadují, že celkem v kovoprůmyslu pracuje prostřednictvím agentur asi 25 000 lidí.

Polský list Dziennik už napsal, že zájem o práci v korejské automobilce v Nošovicích budou mít Poláci ze Slezska.

"Je to pracovní šance pro Poláky, všechno ukazuje na to, že na českém trhu práce se stěží najde 3 500 pracovníků pro fabriku," řekl Dzienniku Premyslaw Rudziński z těšínského úřadu práce.

Do Čech by mohli za prací v továrně jezdit Poláci nejen z Těšína, ale také z Katovic a dalších míst. Zástupci automobilky Hyundai uvedli, že mzda v továrně bude zhruba 19 900 až 24 800 korun.

 

Právě se děje

Další zprávy