Česká bižuterie míří za ruskými klienty

13. 9. 2006 11:14
Moskva - Luxusní a drahá bižuterie se líbí v Rusku. Největší český vývozce sklářského a bižuterního zboží Jablonex Group se proto rozhodl vytvořit vlastní zastoupení v Moskvě.
Foto: www.jablonex.cz

Z ruského trhu firma odešla na počátku 90. let, kdy se s rozpadem Sovětského svazu rozpadla i její místní distribuční síť. Nyní se v Rusku potýká především s levnou konkurencí z Číny.

"Trh v Rusku se ale mění, modernizuje a stabilizuje. Navíc vzniká střední třída, která tu dlouho chyběla," řekl ČTK místopředseda představenstva Pavel Kopáček, který přijel do Moskvy novou pobočku otevřít.

Hlavním cílem moskevského zástupce bude obnovit a rozvinout distribuci. V současnosti se výrobky z Jablonce prodávají asi na dvou desítkách míst po celé zemi. Vedení firmy sní o stavu, který zde panoval před více než 15 lety, kdy obchody v tehdejším Sovětském svazu činily asi třetinu tržeb Jablonexu. Dnes se na zhruba dvoumiliardových tržbách firmy podílejí jen několika procenty.

Jablonex nemá v Rusku vlastní prodejny, jeho zboží je k dostání v obchodních domech nebo buticích. "Naším cílovým zákazníkem je žena, která zná značku Jablonex, zná jeho kvalitu, slušný design a glamour," uvedl Kopáček. Zboží z Jablonexu se podle něj na ruském trhu výrazně odlišuje od dálnovýchodní bižuterní produkce, kterou je Rusko zaplaveno.

Ruským ženám se nejvíce líbí takzvaný "nejvyšší segment" - to je bižuterie, kterou mohou nosit do divadla, zdobí se jí při svátcích, maturitách, svatbách. Rusky jsou přitom ochotny dát za ozdobu více peněz než například Češky.

"Neprodáváme tady levnější kategorii zboží. Nechceme ani nemůžeme soupeřit s levnou čínskou produkcí, která ceny dosahuje levnými materiály, špatnou kvalitou zpracování. To není náš cíl," vysvětlil šéf moskevského zastoupení Pavel Brabenec. Jablonecké zboží je v Rusku k dostání od 1500 do 4000 rublů (asi stejně korun).

 

Právě se děje

Další zprávy