Češi vyrazili do obchodů, nákupní horečka ale nezačala

ska, mah
1. 12. 2008 17:58
Lidé utrácí nejvíc těsně před svátky, potvrzují obchodníci
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha).
Vánoční výzdoba obchodního centra Metropole Zličín (Praha). | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Brno - Lidé už plní obchodní centra po celé zemi, místo utrácení se zatím spíše rozhlížejí. Na rostoucí tržby si obchodníci ale musí ještě počkat.

Vyplývá to ze zkušeností obchodníků z prvního adventního víkendu. Zvýšenému zájmu o obchody a obchodní centra tak neodpovídaly tržby posledního listopadového víkendu.

"Náš pražský megastore zaznamenal za poslední čtyři listopadové dny sice nárůst návštěvnosti, ale o něco nižší tržby. Spíš než klesajícím zájmem lidí je to však dáno nižšími cenami za CD a DVD. Zvlášť viditelný je pokles cen u filmových DVD. Na kusy se jich sice prodalo víc než vloni, ale tržby byly nižší," upřesnila ředitelka řetězce Bontonland Světlana Louženská.

Tržby nerostou

Závratné tržby nezaznamenali ani v řetězcích s oděvy. Například v C&A neprodali o prvním adventním víkendu o mnoho více než o jiných sobotách a nedělích.

"Nákupy na poslední chvíli jsou stále ještě nejobvyklejší. S adventem sice začne do obchodů chodit více lidí, ale zpočátku se jen rozhlížejí, chtějí si zmapovat nabídku. Samotný nákup pak budou řešit týden nebo dva před Vánoci," uvedla Hana Raková z marketingového oddělení firmy.

Nárůst počtu zákazníků potvrzují i velké obchodní řetězce a centra. "Do obchodů Tesco přišlo během uplynulého víkendu o dvacet procent více zákazníků v porovnání s běžným víkendem," potvrdila mluvčí společnosti Tesco Stores Eva Karasová. Podobný zájem zákazníků je podle ní pro začátek adventního období obvyklý.

Zvýšený zájem oproti loňskému roku zaznamenali v pražském nákupním centru Metropole Zličín. "Přesné údaje zatím neznáme, ale už nyní můžeme říci, že nárůst byl markantní," naznačila Jana Češková z marketingového oddělení centra.

Stoupá zájem o hračky

Nákup nákladnějších darů podle zkušeností prodejců lidé zařizují už v průběhu října - to platí především o dárcích pro celou rodinu nebo vybavení do domácnosti. Potom postupně stoupá zájem o další elektroniku a hračky. Ty upoutaly zájem nakupujících i v nábytkářském řetězci IKEA.

Další sortiment si podle zkušeností obchodníků najde zákazníky v dalších týdnech. "V prosinci se stupňuje zájem o takové zboží, jako jsou kosmetické sady a balíčky s delikatesami či alkoholem," dodala Karasová.

 

Právě se děje

Další zprávy