Ještě na žádnou jinou akci nevsadili Češi tolik peněz, jako na mistrovství světa v kopané v Německu. Už nyní jich je přes miliardu korun.
Šampionát přinesl rekordní výdělky v restauracích, v obchodech s elektronikou a v sázkových kancelářích. Jejich majitelé se teď obávají, že po vypadnutí českého týmu půjdou tržby dolů. Osudové to však nebude, shodují se.
Sázkovým kancelářím tržby klesnou
Jen dvě největší sázkové kanceláře v zemi, Fortuna a Tipsport, přijaly sázky za takřka 800 milionů. Historicky nejvyšší sumy hlásily i jejich konkurenti. "Vzhledem k tomu, že Česko předčasně opouští šampionát, odhadujeme, že sázky klesnou asi o třetinu oproti tomu, co mohlo být, kdybychom, na mistrovství pokračovali dále," míní mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.
"Vklady očekáváme o trochu nižší, ostatně základní skupiny dneškem končí a od zítřka se budou hrát dva zápasy denně. Takže by sázky logicky poklesly i při účasti českého týmu," řekl deníku Aktuálně.cz Michal Hanák, hlavní bookmaker společnosti Fortuna. Ta na zápase s Italy mírně prodělala - mezi sázející musela rozdělit 103 procent z devíti miliónů vsazených korun.
To samé se bude dít i jinde. Ekonomika jako celek neúspěch v Německu nepocítí, přestože jistý propad maloobchodních tržeb lze očekávat. Ekonomičtí analytici například připomínají, že tržby hostinských může nahradit horké počasí, které zákazníky i bez českého fotbalu přivede zpět.
"Tržby se nám vypadnutím Čechů sníží o zhruba 20 procent," říká manažerka pražské restaurace Repre Irena Holmanová, ale vzápětí dodává: "Díky zahraničním turistům, kteří k nám přijdou podpořit svůj tým, se návštěvnost udrží vysoko."
"Paradoxně jsem rád, že český tým vypadl, protože to k nám přivede více zahraničních turistů, například Němců či Australanů, kteří u nás utratí řádově mnohem více, než Češi," připojil své uvedl Roman Karger z restaurace Tornádo v Českém Krumlově.
Ještě máme pár dresů
Mobilní operátor T-Mobile, který je dlouhodobým partnerem národního fotbalového týmu, nalákal od května s pomocí šampionátu ve své reklamní kampani řádově desítky tisíc zákazníků. Mluvčí firmy sice tvrdí, že konkrétní čísla nemá k dispozici, ale potvrzuje, že jeho společnost udala během kampaně na sto tisíc reprezentačních dresů, jimiž obdarovávala každého nového klienta.
"S kampaní jsme spokojeni," říká mluvčí Jiří Hájek. Několik dresů T-Mobilu ještě zbylo.
TPCA může zase normálně vyrábět...
Jestli může být pro někoho porážka fotbalistů potěšitelná, jsou to manažeři v kolínské automobilce TPCA. Ti z dobrých důvodů zaměstnancům umožnili, aby v době českých utkání přerušili na dvě hodiny směnu a sledovali zápas v podnikové jídelně. Důvodem této velkorysosti byla obava, že by se jinak zvýšila během šampionátu absence a snížila se produktivita práce.
"Zaměstnanci náš krok přijali s nadšením a výkonnosti naší továrny to neublížilo," uvedl tiskový mluvčí Matěj Matolín.
Za dvě hodiny, kdy dělníci sledovali přenosy z Německa, přitom automobilka normálně vyrobí 120 vozů.
Nyní se TPCA vrací k normálnímu provozu a žádné další přenosy již neplánuje.
Poklesu se obávají i prodejci televizorů, kteří při olympiádě a mistrovství světa zaznamenávají obrovské nárůsty tržeb. Vypadnutí českého týmu motivaci k nákupu podle nich trochu oslabí. "Mírný pokles prodeje nastane, ale na podzim a zejména před vánocemi však očekáváme opětovný nárůst prodejů," odhaduje Pavel Včíslo z internetového obchodu Videoplaneta.cz.
Přečtěte si: Planeta fotbal roztočila prodej televizí
...a burza obchodovat
Podobně se do obvyklých kolejí vrátí i obchodování na pražské burze. "Jediné ovlivnění trhů nastává, když hraje český národní tým. Aktivita českých obchodníků se zmírní. Je to však jen dvě hodiny a v pozdním odpoledni, takže na celkových výsledcích se neodrazí," řekl Vladimír Pikora, hlavní ekonom společnosti Next Finance.
"Na zdejší pohyb má vliv obchodování v Londýně a britské obchodníky vypadnutí českého týmu příliš nevzrušuje," dodává Petr Sklenář ze společnosti Atlantik FT.