Češi mají iontový nápoj na horko, nealko pivo je hit

Tomáš Fránek
16. 7. 2010 6:30
Prodej nealko piva roste o desítky procent, stává se jedním z nejprodávanějších nápojů v horku
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Brno - Kdyby se nepočítala spotřeba nápojů u dětí, tak by mohli mít výrobci nealko nápojů i přes horké počasí mírný důvod k znepokojení.

Dospělí Češi a Moravané totiž místo limonád a minerálek pijí stále více nealko pivo. Jeho spotřeba nyní kvůli horkým dnům roste nejvíc ze všech nápojů, a to o desítky procent.

A prodej nealko piva pomáhá zachraňovat české a moravské pivovary, ty totiž utrpěly výrazné ztráty z jara, kdy zásluhou chladnějšího počasí, zdražení piva a nižší chuti lidí v zemi utrácet prodali méně než ve stejném období loni.

Zájem je enormní

Prodeje nealko piva rostou všem pivovarům, které nápoj na trh dodávaj. Jde o 25 různých značek. Na celkové spotřebě má už nealko pivo v Česku téměř čtyřprocentní podíl.

Velmi rychlý nárůst prodeje potvrzují i zástupci pivovarů. "Prodeje Birellu nyní narostly proti loňsku o 45 procent," uvedl mluvčí Prazdroje Jiří Mareček.

U Birellu je přitom největší nárůst prodeje ze všech nabízených piv skupiny, přibližujeme se mu pouze desítka Gambrinus. Firma musela kvůli zvýšené spotřebě piva nabírat i brigádníky.

Rekordní zájem o nealko piva zaznamenali například i v pivovaru v Hlinsku. Zájem je enormní. "Prodej nealkoholických piv narostl dokonce o 240 procent," uvedla Barbora Burešová ze společnosti K Brewery Trade, která hlinecký pivovar vlastní.

Další nealko nápoje se díky horku prodávají také více, nárůst ale není tak výrazný jako u nealko piva.

To, že lidé v Česku mají zájem o nealko pivo, potvrdil i průzkum pivovaru Staropramen, který začal na začátku léta v části restaurací prodej točeného nealko piva. Restauracím zapojeným do testovacího provozu stoupla spotřeba nealko piva až o 66 procent.

"Češi mají o točené nealkoholické pivo enormní zájem," uvedl pivovar.

To, že si nealko pivo lidé v Česku oblíbili, potvrzují i majitelé barů a restaurací.  „Přes den vytočíme výrazněji více nealko piva než dalších nápojů, museli jsme zdvojnásobit objednávky. Takový zájem nepamatuju," uvedl Milan Krejsa, která má bar ve Zlíně. Podobně mluví i další hostinští.

Zaměstnanci i řidiči

Podle Krejsy nealko pivo pijí hodně řidiči, ti si ho berou i na cesty.

Podle vedoucího analytické laboratoře Pivovarského ústavu Vladimíra Kellnera je nealkoholické pivo vhodné pro řidiče i ve větším množství. Test podle něj prokázal, že i když vypije člověk čtyři litry nealkoholického piva za 20 minut, v krvi alkohol nemá.

Spotřebě nealko piva nahrává také to, že je pro své zaměstnance v horkých dnech objednávají i firmy. Nealko pivo tak dostávají i hutníci v nejvetší tuzemské huti ArcelorMittal Ostrava.

„Lidé mají k dispozici minerálky, speciální vitaminové nápoje a v extrémně horkých provozech, jako jsou například vysoké pece, mohou mít i nealkoholické pivo, které v horku doporučují jako iontově vyvážený nápoj i odborníci," uvedla mluvčí firmy Věra Breiová.

Krize přitom v minulých měsících sáhla i na prodej nealkoholického piva, zdaleka ne tolik jako u ostatních nápojů.

Prodej nealkoholického piva v Česku tak loni poprvé po několika letech strmého růstu poklesl.

Prodej nejrůznějších nealko a free značek klesl meziročně zhruba o šest tisíc hektolitrů na 568 tisíc. Šlo ale o výrazně menší pokles, než o kolik se propadl celý pivovarnický trh.

 

Právě se děje

Další zprávy