Kudy na prázdniny
PROJDĚTE SI:
Kompletní evropský dopravní servis na Aktuálně.cz
Brno - Čeští odborníci dokončili dva vzory černých skříněk pro automobily, které mají výrazně pomoci při šetření nehod a sledování provozu aut.
Fungují na stejném principu jako černé skříňky, které se běžně používají v letadlech, průběžně zaznamenávají a uchovávají důležité údaje o jízdě.
Skříňky společně vyvinulo Centrum dopravního výzkumu, Ústav pozemních komunikací Fakulty stavební VUT v Brně a soukromá společnost e4t.
Dva modely
První vzor skříňky obsahuje systém pro vyšetřování příčin nehody a skříňka zaznamenává také provozní hodnoty auta. Druhý model je jednodušší a eviduje údaje o zrychlení auta, které jsou velmi důležité pro popis jednání řidiče.
Zájem o černé skřínky už mají provozovatelé podnikových vozů i pojišťovny.
"Největší zájem projevují provozovatelé firemních vozových parků, pro něž černé skříňky představují efektivní nástroj pozitivního vlivu na řidičovo chování," uvedl Martin Pípa z Centra dopravního výzkumu.
Podle něj černé skříňky mohou velmi výrazně přispět ke zlepšení situace v pojištění aut.
Pojišťovny věří, že by černé skříňky v automobilech vyloučily nebo alespoň omezily pojistné podvody, snížily agresivitu řidičů a umožnily jim poskytovat slevy na povinném pojištění motorových vozidel.
ČTĚTE VÍCE:
Kryštof v Ostravě: Pokuty za 1,5 milionu
Pojišťovny, správci, dopravci
"Montáž černých skříněk do vozidel a využívání jejich záznamů policií nebo pojišťovnami pro identifikaci a trestání agresivních a nezodpovědných řidičů, by přispěla k pozitivní změně chování řidičů," uvedl Pípa.
Povinné používání černých skříněk ale zatím naráží především na obavy řidičů a také neochotu automobilek montovat toto zařízení do svých vozů.
"Obávají se úniku informací o vlastnostech svých výrobků, které nemají zájem zveřejňovat, protože by nemusely působit v jejich prospěch," uvedl Jiří Plíhal ze společnosti e4t.
Zatím se tak neuvažuje o tom, že by povinné vybavení vozidel černými skříňkami bylo zakotveno v zákoně.
Součástí projektu, ve kterém byly od roku 2004 české černé skříňky vyvíjeny, bylo i zpracování návrhů, jak používání těchto zařízení v autech řešit.
Skříňky řeší svět i Evropa
Vzorem se stala evropská úprava používání digitálních tachografů.
O povinném používání černých skříněk se diskutuje také v Evropské unii.
Systém využití černých skříněk existuje například v Irsku, kde se pojišťovny zaměřily právě na mladé řidiče. A ti, kteří černou skříňku ve vozidle mají, od pojišťoven získali výhodnější pojištění.
Rakouský ministr dopravy Hubert Gorbach už loni avizoval, že chce do vozů prosadit instalaci černých skříněk pro zaznamenávání důležitých údajů, které by bylo možno využít při vyšetřování dopravních nehod.
Ve Spojených státech již montuje General Motors černé skříňky do všech nových aut určených pro americký trh.