Praha - Dovoz ojetých aut do země se rekordně zvyšuje. Jejich počet přesahuje prodej nových vozů. Přitom jsou Češi proti tomu, aby do Česka starší auta dál proudila bez omezení.
Podle aktuálního průzkumu společnosti Factum Invenio jsou proti němu dva ze tří lidí. Stejné množství Čechů se obává negativního dopadu dovozu starých automobilů na kvalitu životního prostředí a bezpečnost silničního provozu.
Vadí hlavně stará auta
Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) do ČR dovezeno přes 200 tisíc ojetin.
Dovoz ojetých osobních aut do republiky letos od ledna do května podle statistik Svazu dovozců automobilů meziročně stoupl téměř o polovinu na 90 328 vozů. Prodejci nových vozů ve stejném období dodali na trh jen 55 tisíc nových osobních vozů a 23 tisíc lehkých užitkových aut.
Zhruba polovinu všech dovážených ojetin tvoří vozy starší osmi let. "Dvě třetiny populace považují neomezený dovoz aut do země za nesprávný, opačný názor má 24 procent lidí. Dovozu se obávají spíše starší a vysokoškolsky vzdělaní lidé," řekl novinářům Michal Peca ze společnosti Factum Invenio.
Mladším generacím a lidem se základním vzděláním tato problematika podle něj buď nic neříká, anebo jim dovoz ojetých automobilů příliš nevadí.
"Pokud by se měl dovoz ojetých automobilů nějak regulovat, potom by více než polovina obyvatel ČR byla pro omezení množství vypouštěných emisí i omezení stáří dovážených automobilů," upozornil Peca.
V průzkumu, jehož se zúčastnilo tisíc respondentů, se 67 procent lidí vyslovilo pro zavedení povinnosti prokazovat při registraci původ dováženého vozidla, 36 procent lidí by bylo pro zavedení recyklačního poplatku a 29 procent pro uplatnění registrační daně.