El Segundo - S dlouhonohou panenkou Barbie si hraje stále méně holčiček - rodiče jim místo nich začínají kupovat jiné panenky, hlavně "příšerky" nebo "mimozemšťanky". Ukazují to nová čísla o prodeji barbín, která tento týden vydal největší výrobce hraček ve světě Mattel.
Ve druhém čtvrtletí prodej meziročně klesl o 12 procent, tržby činily 1,3 miliardy dolarů. Propad už přitom trvá déle než rok. Ve Spojených státech se panenek ve srovnání s rokem 2000 prodala jen polovina.
Částečnou útěchou je pro výrobce skutečnost, že na barbínách "kanibalizuje" jiný výrobek od Mattela, a to takzvané příšerky neboli panenky z kolekce Monster High Dolls. Těch se za duben až červen meziročně prodalo o 23 procent více. Hlavním konkurentem jsou pak "mimozemšťanky" Novi Star, které dodává na trh společnost MGA.
Vzdát se výroby barbín, které jsou na trhu již 54 let, se ale Mattel i přes klesající čísla nehodlá. "Víme, že stále slouží k tomu, aby se do nich děvčátka stylizovala," uvádí pro Financial Times výkonný ředitel Mattelu Bryan Stockton.
Jak se prodeje vyvíjí v Česku, tuzemská pobočka sdělit nechce. Jak ale potvrzuje Michaela Gilarová z Mattel ČR, roste obliba hraček Monster High, i když jsou podle ní určené pro starší holčičky, než které vyrůstají s barbínami. Co se týká panenek Barbie, nejoblíbenější podle Gilarové zůstávají mořské panny, víly a ty, které se objevují v "Barbie filmech".
Foto: V Berlíně otevřeli dům panenky Barbie
Foto: Velký sraz šlapacích autíček. Podívejte se na rarity: