Babička rozpustná káva oslaví sedmdesáté narozeniny

kst
24. 3. 2008 11:00
Poprvé byla představena ve Švýcarsku
Foto: Nescafé

Praha - Instatní káva slaví narozeniny. Značka Nescafé, se dočkala výročí 70 let od svého vzniku.

Na apríla 1938 byl ve Švýcarsku firmou Nestlé poprvé prezentován výrobek v podobě prášku, jež byl snadno rozpustný ve vodě a zachoval chuť i aroma kávy - první rozpustná kává na světě.

"V současné době činí ve světě podíl rozpustné kávy v poměru k ostatním druhům kávy v maloobchodním prodeji 40 procent. Nescafé si v segmentu rozpustné kávy udržuje vůdčí postavení, a to jak celosvětově, tak v ČR," říká Hana Chybová, marketingová manažerka značky Nescafé.

"Český turek" zapomenut

Foto: Nescafé

Rozpustná káva je celkově mezi spotřebiteli velmi oblíbená a její konzumace postupně převažuje nad kávou mletou. Dle průzkumu společnosti AC Nielsen na konci loňského roku činí podíl spotřeby rozpustné kávy v Česku 49 procent z celkového množství vypitých šálků kávy.

Z toho množství vypité rozpustné kávy je téměř každý 5. vypitý šálek značky Nescafé.

Denně se tak v ČR vypije více než 2,5 milionů šálků značky Nescafé. Jak to vypadá se spotřebou Nescafé v ostatních zemích to ukazuje následující tabulka. Mezi rekordmany patří Skandinávci a Nizozemci.

Spotřeba rozpustné kávy v Evropě
Pořadí zemí                                                                   Roční spotřeba hrnků Nescafé na 1 obyvatele
Finsko 1 460
Švédsko 1 123
Norsko 1 027
Nizozemí 986
Dánsko 972
Rakousko 759
Německo 721
Belgie/Lucembursko 690
Francie 653
Malta 616
Zdroj: Nestlé ČR

Historie psaná v šálku

Počátkem 30. let 20. století se Brazílie nacházela v období velkého nadbytku kávy, a z toho důvodu bylo nutné nalézt nové formy jejího zpracování.

Co jste o kávě (ne)věděli
Autor fotografie: Nescafé

Co jste o kávě (ne)věděli

  • Rozpustná káva obsahuje dvakrát více antioxidantů, než se nachází v zeleném čaji a třikrát více antioxidantů než v čaji černém
  • Ze 100 g rozpustné kávy Nescafé připravíte až 60 šálků kávy, zatímco ze 100 g kávy zrnkové můžete připravit pouze 15 šálků
  • Spotřeba kávy na osobu v Česku je stále až 2-krát nižší než v západní Evropě
  • Na celém světě patří káva a čaj k nejčastěji konzumovaným nápojům
  • Trvá 6 let, než kávovník vyprodukuje první kávové boby
  • Slovo "káva" pochází z arabského slova "kaweh", které znamená síla, pevnost, energie
  • Káva se dostala do Evropy začátkem 17. století
  • Bach zkomponoval kávovou kantátu jako poctu tomuto nápoji
  • Beethoven si připravoval kávu tak, že do každého šálku dal 60 kávových zrnek.
  • Známý francouzský spisovatel Honoré de Balzac pil až do 60 šálků denně (traduje se o něm, že během svého života vypil 50 000 šálků kávy
  • Francouzský filozof Voltaire pil až 50 šálků kávy denně

Zdroj: nescafe.com 
 

Po několika marných pokusech, které skončily většinou na nevalnou chutí kávy, se Brazilský kávový institut obrátil na Louise Dapplese, předsedu správní rady Nestlé.

Tým odborníků z Nestlé měl za úkol vyvinout dehydrovanou kávu v kostkách, která by byla schopna udržet chuť a aroma kávy a být rozpustná v horké vodě. Po sedmi letech snažení, konkrétně na jaře roku 1937, se podařilo výzkumnému týmu Nestlé včele s Maxem Morgenthalerem vyvinout rozpustnou kávu nikoliv v kostkách, ale ve formě prášku.

Jméno po výrobci

Jeho předností byla na rozdíl od kostek možnost dávkovat si množství kávy do vody podle konkrétní chuti. Výrobek dostal název Nescafé kombinace slov Nestlé a Café.

Nescafése poprvé prezentovalo 1. dubna 1938 ve Švýcarsku v továrně Orbe. Roku 1939 byla rozšířena výroba do Velké Británie, Francie a USA.

Během druhé světové války se Nescafé stalo natolik populární, že veškerá produkce byla nakonec v USA určena pouze pro armádu přibližně se jednalo až o milion beden s kávou ročně.

Významným milníkem v korporátním designu se stal rok 1961. Tehdy bylo Nescafé poprvé představeno ve známé hnědé plechovce, která byla v roce 1970 nahrazena průhlednou sklenicí, tak jak ji známe dnes.

Vymražené zlato 

Nestlé v 60. letech pokračovalo ve výzkumu. Na základě jeho výsledků vznikla unikátní metoda sušení tzv. vymražováním, rozpustná káva v sobě uchová více kávových vlastností.

Právě tato metoda, která se velkou měrou podílela na vzniku značky Gold, vůbec první varianty vymražované kávy na světě.

Jak se vyrábí rozpustná káva?

Pro výrobu rozpustné kávy se čerstvá pražená kávová zrna bez jakýchkoli chemických příměsí semelou na hrubé částečky, které se louhují v horké vodě pod vysokým tlakem. Vznikne tak vysoce koncentrovaný kávový "likér", který se dále suší a to dvěma rozdílnými metodami sprejováním nebo vymražováním. Sušení je významný proces na cestě za kvalitní rozpustnou kávou, protože zásadně ovlivňuje výslednou chuť a aroma kávy.

Foto: Nescafé

Při sprejovaném sušení je koncentrovaný "likér" rozprášen do podoby drobných kapének unášených proudem horkého vzduchu uvnitř věže rozprašovače. Voda se z každé kapénky odpaří a zbude částečka sušeného kávového koncentrátu. Při sušení vymražováním se nejprve kávový "likér" zmrazí při teplotě -40°C a poté rozemele.

V této podobě se dopraví do vakuové komory, kde se při nízkém tlaku ledové částečky přemění na vodní páru, aniž roztají (tzv. sublimace ledu). Tento způsob výroby je sice náročnější a zdlouhavější, ale extrémně šetrný. Díky němu se tak uchovávají kávové vlastnosti produktu v nejvyšší možné kvalitě. 

 

Právě se děje

Další zprávy