reklama
 
 

Češi jako první vyrobili "SPZ" pro drony. EU chystá povinnou identifikaci, většina létá nelegálně

Aktualizováno 12. 6. 2017 12:18
Systém identifikace dronů má být do budoucna povinný, přísnější pravidla chystá Evropská unie. Pomoci by mohl i identifikátor od české firmy, který dostal jméno po slavné pohádkové včelce Máje – psáno ovšem mezinárodně srozumitelně jako MAIA.

Praha - České firmě se podařilo vyrobit krabičku o rozměru dva krát dva centimetry, která pomůže uhlídat drony. Trojrozměrná GPS funguje podobně jako SPZ neboli registrační značka u auta a nezpůsobí žádné velké zatížení ani těm nejmenším dronům.

Firma UpVision na podzim pustí do volného prodeje identifikátor, který umí říct, v jakých souřadnicích a v jaké výšce se právě pohybuje ten který dron. A to nezávisle na jeho napájení a na řídicí platformě, s níž dron komunikuje. Identifikátor dostal jméno po slavné pohádkové včelce Máje - psáno ovšem mezinárodně srozumitelně jako MAIA.

"Právě se snažíme výrobek nacenit. Chceme se pohybovat kolem částky, kterou si může dovolit i nadšenec amatér," říká Jakub Karas z firmy UpVision. "Jak se o tom víc a víc mluví, tak už se nás lidé sami ptají, kdy si to budou moci koupit, takže zájem, předpokládám, bude velký," dodává Karas, působící také jako viceprezident Aliance pro bezpilotní letecký průmysl, která se snaží dát provozu dronů nad Českem řád.

Podle odhadů odborníků je až 80 procent dronů u nás provozováno nelegálně. Jejich majitelé nedodržují ani pravidla bezpečného provozu, ani své stroje nezaregistrovali.

Evropská unie si je tohoto nebezpečí vědoma a měla by už v příštím roce předložit konkrétní návrh směrnice o regulaci dronů a jejich provozu. Nejpozději do roku 2020 chce legislativu v evropských státech sjednotit. Kvůli hrozbám teroristických útoků se určitě počítá s tím, že každý dron bude muset mít povinnou GPS identifikaci. Nyní platí, že co stát, to jiná pravidla.

Ještě větší potíž ale je, že drony nejsou vidět na radarech. Byť v Česku smí stroje létat jen do třistametrové výšky, ne všichni to dodržují, stejně jako to, že nesmí létat nad hlavami lidí například při koncertech. Podle Jakuba Karase je proto zřejmě jen otázkou času, kdy dojde k první tragédii a ke střetu letadel či vrtulníků s bezpilotními stroji.

I proto firma UpVision letos na jaře vytvořila stejnojmennou aplikaci MAIA, která funguje jako jakési řízení letového provozu pro drony. Ukazuje aktuální mapu s právě létajícími drony. Bezplatnou aplikaci si stáhlo už přes dva a půl tisíce lidí a šíří se i za hranice republiky, protože obsahuje data z celé Evropy.

"Člověk si zjistí, kde se nejlépe létá, má tu letový deník, kde se eviduje například výdrž baterie. V reálném čase také vidíte, zda je v okolí nějaký aktivní dron, s jehož majitelem můžete rovnou komunikovat," popisuje Karas.

Vlastník dronu také zjistí legislativní omezení pro daný stát - v Česku například nově začíná platit omezení pro lety nad chráněnými krajinnými oblastmi a zpřísnění se čeká také u památek.

Společnost UpVision je jedním z následovníků firmy Geodis, která se zabývala mapováním. V tom ostatně pokračuje dodnes. Jedním z posledních velkých projektů je mapa pražského letiště Ruzyně s přesností na centimetry, díky níž se dají rozpoznat hrozící problémy a trhliny. Firma také pro ČEZ úspěšně otestovala mapování elektrického vedení seshora a v nepřístupném terénu. Fotí také kampaň Česko − země příběhů pro CzechTourism. Letos to byly barokní památky z nezvyklých úhlů pohledu, příští rok půjde o památky ve funkcionalistickém stylu.

autor: Lenka Petrášová | 12. 6. 2017 10:43

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama