Z posledního projektu CSR Research 2011, který realizovala výzkumná společnost Ipsos loni v listopadu, vyplynulo, že téměř 60 % populace lze označit dle chování a osobním postojům k tématům společenské odpovědnosti za angažované. Tři čtvrtiny populace jsou ovlivněny při nákupu produktů či služeb skutečností, zda je firma společensky odpovědná či nikoliv, a pro 86 % zaměstnaných lidí je důležité, zda je jejich zaměstnavatel společensky odpovědný.
Ze srovnání s obdobným výzkumem Ipsosu z roku 2010 vyplývá, že v české společnosti dochází k pozitivnímu vývoji jak ve vnímání významu a důležitosti společenské odpovědnosti, tak v chování a postojích české populace k tématům CSR. Do unikátního projektu agentury Ipsos CSR Research 2011 se aktivně zapojily čtyři společnosti - Česká spořitelna, Skupina ČEZ, společnost Telefónica a Vodafone.
„Průzkum potvrdil, co víme z ohlasů na naše projekty. Je dobře, že osobní zájem i povědomí občanů o CSR stoupá. Skupina ČEZ výsledky průzkumu bere velmi vážně a vnímá je jako další motivaci doplnit řadu již realizovaných dobrovolných aktivit," říká Bohdana Horáčková, ředitelka komunikace Skupiny ČEZ.
Důkazem, že si občané uvědomují důležitost společenské odpovědnosti firem a oceňují ji, je skutečnost, že se v populaci meziročně zvýšilo procento těch, pro které je při nákupu produktů i služeb důležité, zda je firma společensky odpovědná či nikoliv (z 63 % na 75 %). Odpovědné chování firem zůstává více důležité pro ženy a pro mladší populaci (18-34 let).
Zákazníci oceňují pravdivé informace
Mezi nejdůležitější oblasti CSR, na které by se měly velké firmy nejvíce zaměřovat, patří podobně jako v roce 2010 environmentální a sociální témata a pravdivá komunikace k zákazníkům. Ta je považována za jednu z nejdůležitějších ve všech sledovaných sektorech (finance, telekomunikace, energetika, FMCG).
„Důležitost společenské odpovědnosti pro veřejnost či zaměstnance musí být u lídrů této oblasti podložena důsledným propojením s podnikáním. První zelená síť Vodafone napájená z obnovitelných zdrojů energie, bezplatná inzerce neziskových organizací na našich dobíjecích kupónech nebo fakt, že jsme se jako první velký inzerent rozhodli podpořit bezpečnost na silnicích stažením veškeré naší inzerce z okolí rychlostních silnic a dálnic, respondenti velmi oceňují," říká Přemysl Filip, senior manažer společenské odpovědnosti Vodafone.
Na základě individuálního chování občanů v oblasti dárcovství, vztahu k životnímu prostředí a postojů k tématům CSR byly vytvořeny 4 segmenty populace - solidární 32 %, dárci 17%, opinion leaders 10% a pasivní 41%. Podle názorů expertů jsou pro zvýšení pozitivního vnímání společenské odpovědnosti nejpřesvědčivější činy, konkrétní aktivity a reálné výsledky - a doporučují pro zlepšení vnímání společenské odpovědnosti o nich více informovat.