Dráhy prodají tisíce budov a pozemků, stojí je miliony

Veronika Skálová Veronika Skálová
14. 10. 2011 11:52
Masarykova nádraží se ale rozhodnutí o prodeji netýká
Foto: Vojtěch Marek

* Doplnili jsme reakci Penty na prodej majetku ČD.

Praha - Namísto útraty 240 milionů každý rok jednorázový výdělek z prodeje, rozhodly se České dráhy.

Právě tuto částku zaplatí za údržbu, opravy a ostrahu nemovitého majetku, který ale ke svému provozu nepotřebují, nebo jej dokonce už vůbec nevyužívají.

"Dráha se za poslední desetiletí velice změnila, už nepotřebujeme k zajištění provozu stovky budov a nemá smysl na ně každoročně vynakládat desítky milionů, které potřebujeme jinde. Bude rozumnější, když je prodáme a utržené peníze investujeme do oprav," uvedl náměstek generálního ředitele Českých drah Milan Matzenauer.

Do prodeje tak mají jít bývalé sklady, drážní domky, bytové domy i pozemky. Celkem má jít o 4500 budov a 14 tisíc pozemků.

Masaryčka se bude řešit zvlášť

Toto rozhodnutí se ale nevztahuje na nemovitosti v areálu pražského Masarykova nádraží. Předkupní právo na ně má podle smluv z let 2004 - 2006 společnost Masaryk Station Development (MSD), v níž před nedávnem získala majoritní podíl investiční skupina Penta.

"Toto rozhodnutí se Masarykova nádraží netýká, vzhledem k zatíženosti tohoto území smluvními závazky je třeba záležitost řešit zvlášť," uvedl vedoucí tiskového oddělení Českých drah Radek Joklík.

"Podle nás pozemky, které se nacházejí v okolí Masarykova nádraží, nemohou být prodávané v rámci toho prodeje, o kterém nyní informují ČD. Ty musí být prodávané na základě smlouvy z roku 2004, kdy ČD prodali pozemky společnosti MSD. Jediné, co musí dráhy rozhodnout u pozemků okolo Masarykova nádraží, je, zda budou chtít smlouvu z roku 2004 akcelerovat a prodat pozemky nyní, nebo později, až po developerské realizaci a kolaudaci. Ale to může být otázka roků," uvedl mluvčí Penty Martin Danko.

Hledá se prodejce

Kolik za prodej nepotřebných pozemků a budov dráhy utrží, zatím není jasné. Skutečnou tržní hodnotu prodávaného majetku má stanovit strategický partner, který by pro ČD měl také vypracovat prodejní strategii a zajistit samotný prodej nemovitostí.

Dráhy už na tohoto partnera vypsaly otevřené výběrové řízení. Vítěz by měl mít jasnou práci na tři roky s předpokládanou odměnou 90 milionů korun. Skutečná výše provize ale bude záviset na konečné prodejní ceně.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 49 minutami

Soud uložil řidiči autobusu, který usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců

Kladenský soud v úterý uložil řidiči autobusu, který ve Slaném usmrtil dítě, podmíněný trest 12 měsíců s odkladem na 24 měsíců a zákaz řízení na tři roky. Rozsudek není pravomocný. Devětapadesátiletý obžalovaný dopustil usmrcení z nedbalosti tím, že neprávně reagoval na vzniklou situaci, uvedl soudce Štěpán Jirounek. Tragická nehoda, při které zahynul žák první třídy, se stala loni v červnu na slánském autobusovém nádraží. Při nehodě utrpěli zranění další tři lidé.

Žalobkyně navrhovala řidiči dvouletý trest s podmínkou na 40 měsíců, peněžitý trest a zákaz činnosti, řidičův obhájce žádal zproštění obžaloby.

"V podstatě se jednalo o shodu několika okolnosti, která vyvrcholila tragickým najetím do hloučku dětí," uvedl soudce. V rozsudku připomněl, že řidič měl na nohou nevhodnou obuv, pantofle, nepřizpůsobil jízdu podmínkám a nesprávnou manipulací s pedálem aktivoval systém, který způsobil nepřiměřené zrychlení autobusu. Následně strhl řízení, čímž autobus nasměroval do hloučku dětí, které seděly na obrubníku. "Vaše reakce, jako reakce profesionálního řidiče, nebyla správná," řekl soudce obžalovanému.

Technickou závadu podle Jirounka nelze zcela vyloučit a bylo by třeba podrobnější ohledání po nehodě. Je ale méně pravděpodobná a podstatný byl způsob řešení situace, dodal. Uvedl, že místo opakovaného sešlápnutí údajně zaseknutého plynového pedálu měl řidič brzdit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy