Biatlon jako byznys. Kdo zaplatil cestu k úspěchu

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
13. 2. 2014 6:30
Cena stoupá, hlásí ze Soči šéf Českého svazu biatlonu Václav Fiřtík
Foto: Hospodářské noviny, Aktuálně.cz

Praha Biatlon vystřelil ke hvězdám. Na olympijských hrách v Soči za sebou tento sport nemá ještě ani polovinu programu a biatlonisté již mají splněno. Medaile Jaroslava Soukupa a Ondřeje Moravce a také skvělý stíhací závod Gabriely Soukalové nezaručují biatlonistům jen maximální možnou pozornost, ale znamená to pro ně, že se mohou těšit na další zlepšení podmínek pro své sportování.

„Cena stoupá,“ hlásí ze Soči šéf Českého svazu biatlonu Václav Fiřtík. Přiznává, že se stávajícími i novými sponzory jednal jeho svaz už před olympiádou. Už na její úvod pak dostal v podobě skvělých výsledků nové argumenty pro to, aby do momentálně možná nejsledovanějšího zimního sportu v Česku přitekly další velké sponzorské peníze.

„Zatím je klid, jsme všichni zde. Máme zájemce již od ledna, jedná se o ceně a velikosti reklamy,“ říká pro Aktuálně.cz Fiřtík. Kolik peněz ročně svaz od sponzorů inkasoval před olympiádou? „Částka se pohybuje v několika milionech, někde jsou pohyblivé částky za umístění, někde za medaile na velkých soutěžích,“ neprozrazuje detaily muž, který výrazně přispěl k tomu, že biatlon se z okrajového sportu posunul mezi „české národní“.

Fiřtík dále odhaduje, že sponzorské peníze zvládly v roce 2013 pokrýt zhruba třetinu rozpočtu biatlonového svazu. Tento podíl by se měl po olympiádě výrazně zvýšit. „Vzhledem k mimořádné podpoře přípravy na zimní olympijské hry od ministerstva školství a Českého olympijského výboru a k rozloženému platebnímu kalendáři od partnerů odhaduji rok 2013 na 30 %,“ říká Fiřtík.

BMW i paštika

Současní sponzoři a partneři jsou každopádně z výsledků biatlonistů nadšeni. „Je to velký přínos a skvělá reklama pro naši společnost. Biatlon je velmi populární a sportovci mají obrovský úspěch,“ říká za všechny Ivan Vodička, generální ředitel společnosti Alpine Pro, která biatlonisty obléká mimo závodní tratě. Také na trati pak biatlonisté jezdí v oblečení od českého výrobce. Závodní kombinézy vyrábí rodinná firma z Brna Atex, která je partnerem svazu již od roku 2002. „Spojení s biatlonem nám přináší především zviditelnění naší značky a dále jistotu, že naše oblečení může obstát ve světové konkurenci,“ říká jednatel Atexu Oldřich Sova.

Celkově je skladba sponzorů českého biatlonu různorodá a české biatlonisty podporují i značky, které se tradičně pojí s tímto sportem v zahraničí. Generálním partnerem reprezentace tak je již od roku 2012 německý výrobce topné techniky Viessmann. Jak velkou částkou český biatlon podporuje, ale stejně jako další firmy ani generální partner neříká. Generální partnerství kromě jiného firmě zajišťuje, že její logo nosí čeští reprezentanti v závodech světového poháru či mistrovství světa na čepici. Smlouva se svazem přitom firmě zaručuje, že generálním partnerem zůstane i po olympiádě a bude tak odměněna za to, že na tento sport vsadila ještě před jeho českým boomem.

Od září 2013 zase čeští reprezentanti jezdí ve vozech BMW, bavorská automobilka poskytla svazu deset automobilů různých modelových řad. „Automobily jsou k dispozici jak pro samotné závodníky, tak pro hlavní trenéry mužů a žen,“ říká mluvčí BMW Veronika Jakubcová. Už od roku 2006 se svazem biatlonistů spolupracuje také česko-americký výrobce optiky Meopta, ten je od roku 2012 také sponzorem svazu. „Poskytujeme finanční částku a kromě toho dodáváme svazu bezplatně dalekohledy, které trenéři používají, a bezplatně zajišťujeme jejich plný servis,“ vysvětluje rozsah spolupráce Pavla Krutílková z Meopty.

Hlavními partnery biatlonové reprezentace pak jsou investiční společnost Mayzus a od loňského léta také česká potravinářská firma Hamé, která smlouvu uzavřela na dva roky se tříletou opcí a partnerem biatlonu tak bude až do roku 2018. „Výsledky biatlonistů v minulé sezoně byly hodně slibné, a protože jsme již delší dobu zvažovali návrat do sportovního marketingu a chtěli jsme naši komunikaci jako moderní firma podporující aktivní životní styl ještě více omladit a zdynamičtit, rozhodli jsme se spojit síly s tímto mimořádně atraktivním zimním sportem,“ odůvodňuje spojení s biatlonem mluvčí Hamé Petr Kopáček.

Hamé si zároveň od úspěchu slibuje, že se zviditelní i v zahraničí. „Velmi populární je biatlon i v zemích, které jsou pro nás z obchodního pohledu důležité, jako je např. Rusko, Slovensko, Ukrajina nebo Německo,“ říká Kopáček.

Stejně uvažuje i další sponzor biatlonového svazu, státní pojišťovna EGAP. „Konkrétně jsme si biatlon vybrali především kvůli popularitě tohoto sportu v zemích, kam míří český export - tedy v Německu a z našeho pohledu hlavně v Rusku a zemích SNS. Přineslo nám to doposud především skvělou propagaci značky EGAP,“ říká mluvčí Hana Hikelová. Další česká firma ZZM pak biatlonistům dodává sportovní výživu.

Stop reklamám během olympiády

Během olympiády má ale většina sponzorů smůlu, k biatlonovým reprezentantům se hlásit nemůže. Například televizní reklamy Hamé s českými biatlonovými reprezentanty tak až do 26. února neuvidíte. Platí totiž Olympijská charta, která přísně upravuje, co smějí a hlavně co nesmějí olympionici v reklamě.

Hamé je dobrý příklad pro pochopení. Je sponzorem biatlonistů, ale už nikoliv partnerem Českého olympijského výboru. Svou kampaň s hvězdami stále populárnějšího biatlonu proto musela od startu olympiády zastavit.

„Jsme omezeni na reklamy před a po olympiádě. Víme to, jsme na to připraveni. Teď kampaň jednoduše stopneme. S mediálními agenturami máme smluvně ošetřené to, že například všechny billboardy ze dne na den zmizí,“ říkal již před olympiádou Petr Kopáček.

Klíčová omezení pro sponzoring popisuje pravidlo 50 Olympijské charty. Kromě výjimek stanovených výkonným výborem Mezinárodní olympijské federace žádný sportovec, trenér, účastník olympijských her nesmí po dobu konání her dovolit využití své osoby, jména, obrázku nebo samotného svého sportovního výkonu pro reklamu.

Výjimku tvoří z partnerů českého biatlonu jen firma Alpine Pro, která je také oficiálním partnerem Českého olympijského výboru a zároveň má pod smlouvou i české biatlonové hvězdy. Ta tak i během olympiády může například na svém webu ukazovat Gabrielu Soukalovou či Ondřeje Moravce v oblečení Alpine Pro.

„Vybraná čtveřice (Soukalová, Šlesingr, Moravec a Soukup), se stala tváří olympijské komunikace Alpine Pro. Věřím, že to pomůže image firmy, naši spotřebitelé budou rádi nosit oblečení, které nosí naši olympionici. Do budoucna bychom s nimi rádi spolupracovali v dalších komunikačních kampaních,“ říká Ivan Vodička.

Ostatní sponzoři si na spojení své značky s úspěšnými olympioniky musí ještě dva týdny počkat. „Zcela jistě budeme rádi, když se o úspěchy budeme moci podělit s našimi zákazníky a obchodními partnery. Konkrétní opatření však zatím nejsou známa a jsou předmětem našich dalších společných jednání s Českým biatlonovým svazem,“ říká za Viessmann mluvčí Martin Havelka.

„Po skončení olympiády budeme pokračovat v naší reklamní kampani, ve které vystupují české biatlonové hvězdy. Ale nelze to zužovat jen na olympiádu, naši reprezentanti mají letos za sebou mimořádné úspěchy i ve světovém poháru, příští rok nás čeká mistrovství světa atd.,“ říká za Hamé Petr Kopáček.

Všichni navíc – stejně jako čeští fanoušci - napjatě očekávají, co ještě biatlonisté na olympiádě předvedou. A to i přes to, že se už nyní shodují, že biatlonisté mají splněno a olympiáda pro ně už nemůže skončit jinak, než úspěchem.

 

Právě se děje

Další zprávy