Mráz v okna duje, v kamnech praskají poctivá smrková polena. Do srubu na kraji jezera Arvidsjaursjön jsme se přišli na chvíli ohřát a popovídat s inženýry Audi o naladění pohonu všech kol. Venku je minus osmnáct a po zamrzlém jezeře se v testovacích autech prohání další parta novinářů.
Audi Q3 je kompaktní SUV, jaké většina uživatelů používá ke klidnému posouvání po městě. Po kupé TT a hatchbacku A3 je ale třetím a posledním modelem, na jehož zádi se objevila písmena RS a pod kapotou úctyhodná strojovna: přeplňovaný benzinový pětiválec 2,5 litru, který podává výkon čtyř set koní. SUV katapultuje na stovku za čtyři a půl vteřiny.
Audi na tomto výjimečném stroji záleží a pro současnou generaci ho důkladně modernizovalo. Hliníkový blok, hořčíkový spodní rám a další úpravy snížily hmotnost o 26 kg. Masitému tahu z nízkých otáček pomáhá kombinace přímého i nepřímého vstřikování a unikátní proměnný zdvih výfukových ventilů. Jejich přiškrcení zrychluje průtok spalin a pomáhá roztočit velké turbo. Samozřejmostí je výfukový filtr pevných částic a emisní norma Euro 6d.
To vše musí RS pořádně prodat, a tak ho poznáte už z dálky. Má odlišné nárazníky s rozzuřenými nádechy vzduchu, které tentokrát nejsou jen na oko - v obou předních rozích se skutečně skrývají přídavné chladiče. Uvnitř nechybí sportovní sedačky s barevným prošíváním a volant potažený hrubou kůží. Na jeho pravé příčce se objevilo tlačítko RS Mode pro vypnutí jízdní stabilizace.
Cestou z maličkého letiště v Arvidsjauru s překvapením zjišťujeme, že navzdory dramatickým výkonům i vizáži je RS Q3 poslušné, lehce ovladatelné, a dokonce i velmi pohodlné SUV. Podvozek i na 20" kolech hladce tlumí nerovnosti, a i když povinný automat DSG nezapře pomalejší reakce, okamžitý a spontánní tah velkého motoru nepřipustí prodlevu.
Na ostřejší sešlápnutí plynu pak vystřelí jako z praku. Stošedesátky dosahuje tak bezpracně a tiše, že se v zemi prošpikované radary musíme mít na pozoru. Do kabiny jen lehce proniká chrčení severských pneumatik s kovovými špunty a jemně tlumené předení motoru. Akustici si dali záležet, aby se z nevtíravé kulisy nevytratil exkluzivní rys - svérázný pětiválcový rytmus, který ke značce Audi patří už po několik dekád.
Audi RS Q3
Motor: benzinový 5válec, 2480 cm3
Výkon: 294 kW při 5800 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1850 ot./min
Nejvyšší rychlost: 280 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,5 s
Kombinovaná spotřeba: 8,9 l/100 km
Objem zavazadlového prostoru: 530 l
Cena: od 1 681 900 Kč
Sever Skandinávie si ale testovací jezdci oblíbili hlavně proto, že na zamrzlých jezerech radary nejsou. Tady se dá jezdit hodně dlouho hodně rychle. Automobilky sem jezdí zkoušet pohon všech kol nebo stabilizační systémy, pneumatikářské firmy zimní obutí. I naše trasa k jednomu z jezer směřuje.
Pro začátek se střídáme na pravém sedadle vedle zkušených jezdců. A nutno říci, že s rallyovým harcovníkem Fredrikem Åhlinem to je po čertech intenzivní zážitek. Letět proti sněhové bariéře stopadesátkou dveřmi napřed je zprvu děsivé a tep jen zvolna klesá nad plynulostí, s níž takhle prolétáváme další a další zatáčky, až nakonec proletíme cílovou rovinku dvoustovkou. Kdo umí, umí - platí o Fredrikovi i o RS Q3. Čtyřsetkoňová nezbednice se pro takového střelce ukazuje jako správné nářadí.
A nakonec i pro nás, když už kličkujeme sami užšími cestičkami. Agresivní software čtyřkolky po vypnutí stabilizace umožňuje projíždět i delší oblouky plynulým smykem a směrovat auto přidáním či ubráním plynu. Dobrodružství usnadňuje medvědí tah pětiválce, který takové balancování dovoluje v libovolných otáčkách.
Příjemně univerzální stroj, spojující sportovní nadání s výrazným charakterem, velkorysým komfortem a dostatkem prostoru, se už začal prodávat. Cena od 1 681 900 Kč patří mezi malými SUV k těm vyšším. Odráží však skvělou zprávu, že i v dnešní době může přijít na trh auto postavené pro radost a rozmary zákazníka. Můžeme-li dnes utratit 1,2 milionu korun za plug-in hybrid s polovičním výkonem, připadá nám příplatek za RS Q3 velmi příznivý.