Downsizingu navzdory: Audi dál propaguje pětiválcový unikát, RS Q3 má dvě verze

Downsizingu navzdory: Audi dál propaguje pětiválcový unikát, RS Q3 má dvě verze
Foto: Audi
Lukáš Vaverka
2. 10. 2019 8:30
Ojedinělé SUV s přeplňovaným pětiválcovým motorem přichází v nové generaci. Ta posílila na 400 koní, má důkladněji vypilovanou techniku a nově nabídne dvě verze. Kromě klasické Q3 může být v provedení RS i nedávno představený Q3 Sportback.

Až nová generace odhaluje, jakým kompromisem byla první RS Q3. Audi ji představilo v roce 2013 jako Q3 osazenou pětiválcovým motorem z RS 3 Sportback a TT RS. Před dvěma lety bylo toto ostré kompaktní SUV vyřazeno z nabídky a nyní se vrací v novém provedení.

Q3 RS má 400 koní, pětiválec je na současném trhu unikátní.
Q3 RS má 400 koní, pětiválec je na současném trhu unikátní. | Foto: Audi

Ať už se jedná o RS Q3, nebo RS Q3 Sportback, nová generace je ve srovnání s výchozími variantami výrazněji přepracovaná. Předchozí model například jako jediné Audi se znaky RS neměl typickou oválnou koncovku výfuku na obou stranách zadního nárazníku - to ten nový má. Naopak karoserie je v rozporu s klasickými modely Audi RS i nadále rozšířená jen plastovými lemy, blatníky jsou standardní.

Výraznější proměnou prošel i interiér. Sportovní sedadla mají nově částečně skořepinovou konstrukci s integrovanými opěrkami hlavy. Interiér může být také nově vyveden celý v černé barvě, bez jediného světlého dekoračního prvku. Přístrojový štít je na rozdíl od předchůdce digitální, a tak nabídne i specifická sportovní zobrazení ukazatelů.

Nejpodstatnější jsou ale technické změny. Řada Q3 v provedení RS nasadí o palec větší kola než dříve - standardem je průměr disků 20, na přání bude 21 palců. Není to samoúčelná změna, novinka má též větší brzdy. Sériová soustava má přední kotouče s průměrem 375 mm (+10 mm), kdo chce víc, může si připlatit za 380mm keramické kotouče. Dalším z volitelných vylepšení jsou adaptivní tlumiče. Standardem je naopak snížení podvozku o 10 mm a pochopitelně pohon všech kol a sedmistupňový automat S tronic.

Tím, co dělá RS Q3 výjimečným, je ale motor. Unikátní řadový pětiválec 2,5 TFSI přichází v nové generaci, známé již z RS 3. Nový motor je menší a o podstatných 26 kg lehčí - 18 kg zhubl díky přechodu z litinového na hliníkový blok, další úspory spočívají v ladění detailů. Přesto je o 17 % silnější, chlubí se výkonem 294 kW, což je kulatých 400 koní. Maximum točivého momentu 480 Nm je k dispozici prakticky v libovolných otáčkách.

S touto strojovnou pod kapotou se RS Q3 rozjede až na 280 km/h (za příplatek, standardně má omezovač na 250 km/h) a stovku pokoří za 4,5 sekundy. Obě hodnoty jsou lepší než u předchůdce a řadí novinku mezi nejrychlejší SUV na trhu.

Prodej bude zahájen v prvním čtvrtletí příštího roku, přičemž mírně dražší varianta Sportback bude zajímavým obohacením nabídky. Ačkoliv se zdá být širší a delší, tyto rozměry se s konvenční karosářskou verzí shodují. Nižší je jen karoserie, a to celkem o 45 mm. Praktická využitelnost této sportovněji střižené RS Q3 přitom není nijak omezena, objem zavazadlového prostoru je shodných 530 litrů a nechybí ani posuvná zadní sedadla.

 

Právě se děje

Další zprávy