Downsizingu navzdory: Audi dál propaguje pětiválcový unikát, RS Q3 má dvě verze

Downsizingu navzdory: Audi dál propaguje pětiválcový unikát, RS Q3 má dvě verze
Foto: Audi
Lukáš Vaverka
2. 10. 2019 8:30
Ojedinělé SUV s přeplňovaným pětiválcovým motorem přichází v nové generaci. Ta posílila na 400 koní, má důkladněji vypilovanou techniku a nově nabídne dvě verze. Kromě klasické Q3 může být v provedení RS i nedávno představený Q3 Sportback.

Až nová generace odhaluje, jakým kompromisem byla první RS Q3. Audi ji představilo v roce 2013 jako Q3 osazenou pětiválcovým motorem z RS 3 Sportback a TT RS. Před dvěma lety bylo toto ostré kompaktní SUV vyřazeno z nabídky a nyní se vrací v novém provedení.

Q3 RS má 400 koní, pětiválec je na současném trhu unikátní.
Q3 RS má 400 koní, pětiválec je na současném trhu unikátní. | Foto: Audi

Ať už se jedná o RS Q3, nebo RS Q3 Sportback, nová generace je ve srovnání s výchozími variantami výrazněji přepracovaná. Předchozí model například jako jediné Audi se znaky RS neměl typickou oválnou koncovku výfuku na obou stranách zadního nárazníku - to ten nový má. Naopak karoserie je v rozporu s klasickými modely Audi RS i nadále rozšířená jen plastovými lemy, blatníky jsou standardní.

Výraznější proměnou prošel i interiér. Sportovní sedadla mají nově částečně skořepinovou konstrukci s integrovanými opěrkami hlavy. Interiér může být také nově vyveden celý v černé barvě, bez jediného světlého dekoračního prvku. Přístrojový štít je na rozdíl od předchůdce digitální, a tak nabídne i specifická sportovní zobrazení ukazatelů.

Nejpodstatnější jsou ale technické změny. Řada Q3 v provedení RS nasadí o palec větší kola než dříve - standardem je průměr disků 20, na přání bude 21 palců. Není to samoúčelná změna, novinka má též větší brzdy. Sériová soustava má přední kotouče s průměrem 375 mm (+10 mm), kdo chce víc, může si připlatit za 380mm keramické kotouče. Dalším z volitelných vylepšení jsou adaptivní tlumiče. Standardem je naopak snížení podvozku o 10 mm a pochopitelně pohon všech kol a sedmistupňový automat S tronic.

Tím, co dělá RS Q3 výjimečným, je ale motor. Unikátní řadový pětiválec 2,5 TFSI přichází v nové generaci, známé již z RS 3. Nový motor je menší a o podstatných 26 kg lehčí - 18 kg zhubl díky přechodu z litinového na hliníkový blok, další úspory spočívají v ladění detailů. Přesto je o 17 % silnější, chlubí se výkonem 294 kW, což je kulatých 400 koní. Maximum točivého momentu 480 Nm je k dispozici prakticky v libovolných otáčkách.

S touto strojovnou pod kapotou se RS Q3 rozjede až na 280 km/h (za příplatek, standardně má omezovač na 250 km/h) a stovku pokoří za 4,5 sekundy. Obě hodnoty jsou lepší než u předchůdce a řadí novinku mezi nejrychlejší SUV na trhu.

Prodej bude zahájen v prvním čtvrtletí příštího roku, přičemž mírně dražší varianta Sportback bude zajímavým obohacením nabídky. Ačkoliv se zdá být širší a delší, tyto rozměry se s konvenční karosářskou verzí shodují. Nižší je jen karoserie, a to celkem o 45 mm. Praktická využitelnost této sportovněji střižené RS Q3 přitom není nijak omezena, objem zavazadlového prostoru je shodných 530 litrů a nechybí ani posuvná zadní sedadla.

 

Právě se děje

před 35 minutami

Junior Lamparter předčil na MS dospělé sdruženáře, Vytrval byl 22.

Rakušan Johannes Lamparter udržel vedení po skoku a stal se sdruženářským mistrem světa na velkém můstku. Devatenáctiletý Rakušan mezi dospělými triumfoval jen tři týdny po té, co získal juniorský světový titul. Nejlepším českým reprezentantem byl tentokrát Jan Vytrval, který obsadil 22. místo, což je jeho nejlepší umístění na vrcholné akci.

před 40 minutami

Štafeta běžkyň na lyžích byla na MS osmá, vyhrály Norky

České běžkyně na lyžích zajely na mistrovství světa nejlepší štafetu od Sappora 2007. Čtveřice Kateřina Razýmová, Petra Nováková, Kateřina Janatová a Petra Hynčicová skončila v Oberstdorfu osmá. Na světový trůn se v závodě na 4×5 kilometrů vrátily Norky, tentokrát ve složení Tiril Udnes Wengová, Heidi Wengová, Therese Johaugová a Helene Marie Fossesholmová. Naopak selhaly obhájkyně titulu Švédky, které obsadily až šesté místo.

Štafetu skvěle rozjela Razýmová, která po prvním klasickém úseku předala na prvním místě. Nováková se snažila udržet Norky Heidi Wengové a Rusky Julie Stupakové, ale v závěru prvního dvouapůlkilometrového okruhu odpadla a v tom druhém jí došly síly. Propadla se na osmé místo. O další příčku pak klesla Janatová, ale finišmanka Hynčicová dostala Češky na osmé místo před Kanadu. V elitní desítce byly na MS Češky naposledy před čtrnácti lety, kdy ještě s Kateřinou Neumannovou obsadily pátou příčku.

Další zprávy