Kapesní sporťáky: Malá ostrá auta jsou dostupná a zábavná. Je jich ale čím dál méně

Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 4. 2019 6:37
Malé hot hatche jsou dodnes myšlenkovým návratem k ideji sportovních aut pro obyčejného člověka, který si nemůže dovolit exotický supersport. Recept je u nich jednoduchý: vezměte auto velikosti Fabie (nebo menší), narvěte do něj silný motor z o třídu většího modelu, přitvrďte podvozek a výsledek servírujte za cenu okolo půl milionu. Takový lehký vůz (pokud tedy nemáte děti) splní všechny každodenní povinnosti, a o víkendu z něj můžete svlékat pneumatiky na okreskách. Nemusíte se starat o nákladnou techniku a zábavu si užijete i v rychlostech, které společnost toleruje.

Má to ale háček: podobných aut ubývá a nové přísnější emisní normy jim nedávají moc šancí na přežití do budoucna. S ohledem na svoji hmotnost mají příliš vysokou spotřebu a technika snižující emise CO2 (plug-in hybrid) u nich zásadním způsobem zvyšuje cenu a také hmotnost. Podobná auta často ani nepředstavují stěžejní část prodejů daného modelu. Z nabídky nedávno zmizel Renault Clio R.S. i Peugeot 208 GTI. Vybrali jsme poslední malé mohykány, kteří na trhu ještě zbyli. Podívejte se na ně do přehledu.

Foto: Ford

Ford Fiesta ST

Motor: přeplňovaný tříválec, 1497 cm3, 147 kW
Hmotnost: 1262 kg
Poměr hmotnost/výkon: 8,6 kg/kW
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s
Nejvyšší rychlost: 232 km/h
Normovaná spotřeba: 6,0 l/100 km
Cena: 525 900 Kč

Byť má pod kapotou tříválec (z něhož se dokonce při nízké zátěži stane dvouválec), díky výkonu 200 koní již ostrá Fiesta není autem, které byste si mohli dobírat. Obecně je považován za jedno z nejlepších aut své třídy, má tuhý ale zábavný podvozek, přesné řazení a tříválec nabídne překvapivě charakterní zvuk, lepší, než měla předchozí generace s přeplňovanou jednašestkou.

 

Právě se děje

Další zprávy