Kapesní sporťáky: Malá ostrá auta jsou dostupná a zábavná. Je jich ale čím dál méně

Martin Přibyl Martin Přibyl
28. 4. 2019 6:37
Malé hot hatche jsou dodnes myšlenkovým návratem k ideji sportovních aut pro obyčejného člověka, který si nemůže dovolit exotický supersport. Recept je u nich jednoduchý: vezměte auto velikosti Fabie (nebo menší), narvěte do něj silný motor z o třídu většího modelu, přitvrďte podvozek a výsledek servírujte za cenu okolo půl milionu. Takový lehký vůz (pokud tedy nemáte děti) splní všechny každodenní povinnosti, a o víkendu z něj můžete svlékat pneumatiky na okreskách. Nemusíte se starat o nákladnou techniku a zábavu si užijete i v rychlostech, které společnost toleruje.

Má to ale háček: podobných aut ubývá a nové přísnější emisní normy jim nedávají moc šancí na přežití do budoucna. S ohledem na svoji hmotnost mají příliš vysokou spotřebu a technika snižující emise CO2 (plug-in hybrid) u nich zásadním způsobem zvyšuje cenu a také hmotnost. Podobná auta často ani nepředstavují stěžejní část prodejů daného modelu. Z nabídky nedávno zmizel Renault Clio R.S. i Peugeot 208 GTI. Vybrali jsme poslední malé mohykány, kteří na trhu ještě zbyli. Podívejte se na ně do přehledu.

Foto: Audi

Audi A1 40 TFSI S-line

Motor: přeplňovaný čtyřválec, 1984 cm3, 147 kW
Hmotnost: 1335 kg
Poměr hmotnost/výkon: 9,1 kg/kW
Zrychlení 0-100 km/h: 6,5 s
Nejvyšší rychlost: 235 km/h
Norm. spotřeba: 6,0 l/100 km
Cena: 768 900 Kč

Pokud jsme se dosud bavili o autech, která se cenou pohybují okolo půl milionu korun, Audi A1 je společně s Mini již trochu mimo. Nejmenší "audina" sice nemá oficiální ostrou verzi, ale dvousetkoňový dvoulitr, který se standardně dodává ve verzi S line se sportovním podvozkem by se za ni považovat dal. Ostatně jedná se o stejný motor, jaký najdete v Polu GTI, jen je v A1 výhradně kombinován se šestistupňovým dvouspojkovým automatem. Cena přesahuje tři čtvrtě milionu. 

 

Právě se děje

Další zprávy