Praha, Mladá Boleslav – Stačí pět let, nebo raději běžných sedm? Automobilka Škoda Auto řeší životní cyklus fabie. Třetí generace tohoto modelu si ještě ani neodbyla svoji výstavní premiéru, její sériová výroba se v mladoboleslavském závodě teprve zvolna rozbíhá, v koncernu Volkswagen se ale již nyní diskutuje o tom, kdy má být připraven její následovník.
"Původní plán byl, že výroba této nové fabie skončí v roce 2019," uvedl pro Insider a Hospodářské noviny dobře informovaný zdroj, který si nepřál být jmenován. Škoda nyní bojuje o to, aby se model mohl vyrábět déle.
Hlavním důvodem, proč se má životní cyklus tohoto vozu takto výrazně zkrátit, je snaha co nejdříve sjednotit používanou podvozkovou platformu s ostatními malými vozy, které vyrábějí další značky obřího německého automobilového koncernu. Tedy se Seatem Ibiza a Volkswagenem Polo.
Nová Ibiza se má představit příští rok a jezdit bude právě na zcela nové modulární platformě pro malé vozy. Ta je částečně odlišná od té, kterou využívají například Škoda Octavia, a hlavně nejprodávanější evropský vůz VW Golf.
Větší než pouze kosmetické vylepšení
Škodovákům se ale naplánovaná pětiletka pro fabii nelíbí a chtějí vyjednávat o prodloužení výroby až do roku 2020, ideálně do roku 2021.
Důvod je jednoduchý. Pokud by fabia třetí generace sjížděla z výrobní linky jen pět let, stihne se udělat někdy v roce 2017 pouze nenáročný facelift. Vývojové práce na čtvrté generaci by musely začít již zhruba na přelomu let 2015 a 2016, protože kompletní vývoj nového modelu trvá přibližně tři a půl roku. Pro Škodovku by to znamenalo nutnost investovat více než dvě miliardy korun, kolik stojí vývoj nového vozu, výrazně dříve než u modelů s obvyklým, sedmiletým životním cyklem.
Dalším důvodem je, že by škodováci, přestože se již několikrát dali slyšet, že nová sportovní Fabia RS nebude, tento vůz přece jen uvedli na trh. „Vím přesně, jaký motor by tento vůz poháněl. Byl by to benzinový turbomotor 1,4 TSI a byl by spojený s manuální převodovkou,“ uvedl zdroj. Fabia RS by tak po experimentech s dieselovým motorem v první a s automatickou převodovkou ve druhé generaci měla sportovní parametry.
Současně by si Škoda během prvních tří let výroby pravděpodobně vydělala tolik prostředků, že by mohlo být připraveno její větší než pouze kosmetické vylepšení.
Pružnější než dosud
Plošné zkrácení životních cyklů škodováckých vozů se zřejmě nechystá. V případě fabie jde totiž hlavně o sladění techniky se sesterskými modely. V budoucnosti ovšem má být délka výroby jednoho a téhož vozu pružnější než dosud.
V současnosti je modelem s nejdelším životním cyklem ze všech sedmi Škodou vyráběných řad MPV Roomster. Veřejnosti se poprvé představil již v roce 2006 a příští rok oslaví desáté výročí. Teprve pak se rozloučí.
Fabia druhé generace, přestože byla fakticky jen větší modernizací první generace tohoto vozu, vydržela ve výrobě sedm let, Octavia II dokonce osm let. První model Superbu vyjížděl z bran závodu Kvasiny sedm let, druhému je zatím šest let. Ostatním vozům Škoda – modelům Yeti, Citigo a Rapid – zatím běží teprve první výrobní cyklus.
V průměru sedm let
Škoda informace o konkrétní době výroby fabie třetí generace oficiálně nesděluje. Mluvčí automobilky Vítězslav Pelc na dotaz Insideru a Hospodářských novin pouze uvedl: „Aktuální délka životního cyklu u současných vozů z našeho portfolia dosahuje v průměru sedmi let. U některých konkrétních automobilů může dojít i ke zkrácení, nebo naopak prodloužení životního cyklu, většinou se tak děje na základě aktuální situace na trhu nebo z produkčně-technologických důvodů, například v souvislosti s dostupností některých konstrukčních řešení vozů, agregátů.“
Pokud tedy produkce fabie třetí generace skutečně skončí již v roce 2019, bude to pravděpodobně výjimka. Malé vozy v Evropě, kterým Fabia hlavně konkuruje, se obvykle vyrábí delší dobu, a automobilky tak snáze rozpočítají vývojové náklady a dokážou udržet nižší cenu.
Škoda tedy nehodlá následovat například korejské automobilky Hyundai a Kia, které mají standardně nastavený pětiletý cyklus obnovy svých modelů, a udržují tak nabídku modernější než evropská konkurence. Koncern Volkswagen ale o zkrácení výrobních cyklů uvažuje. Zatím však pouze pro USA, kde konkurence modernizuje nabídku mnohem častěji.
I šéf koncernu Martin Winterkorn stále častěji mluví o tom, že je modelové cykly potřeba zkrátit, a lépe tak reagovat na moderní dobu. Vše totiž rychleji zastarává, vždyť zákazníci si během jednoho výrobního cyklu auta telefon i počítač vymění hned několikrát.