Život s obrem: S Mercedesem G 500 4x4 zažijete ve městě peklo. Přesto ho budete milovat

Jan Markovič Jan Markovič
18. 5. 2016 7:46
Váží přes tři tuny, na výšku měří víc než 2,2 metru a kupředu ho žene benzinový osmiválec. To je Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou. Výjimečný vůz za šest milionů korun nabízí dokonalé schopnosti pro jízdu v terénu. Dá se ale hádat, že mnohem častěji jej uvidíme zaparkovaný před luxusním butikem v Pařížské. Položili jsme si tedy otázku: Jak se s ním žije ve městě? A po dni stráveném za volantem jsme našli odpověď. Není to žádný med.
G 500 4x4 na druhou je plnohodnotný off-road. Důkazem budiž výbava hned se třemi samostaně ovládanými uzávěrami a redukční převodovkou.
G 500 4x4 na druhou je plnohodnotný off-road. Důkazem budiž výbava hned se třemi samostaně ovládanými uzávěrami a redukční převodovkou. | Foto: Mercedes-Benz, Jan Markovič

Mercedes-Benz třídy G je legenda mezi off-roady. Má sice aerodynamiku slině podobnou vržené dlažební kostce, ale jeho schopnosti v terénu jsou nezpochybnitelné. Na rozdíl od Land Roveru Defender navíc dokázal zareagovat na poptávku bohatých lidí, kteří mají rádi obrovská auta, ale zároveň vyžadují luxus. Z terénního auta se tak stalo exkluzivní zboží, které je i dnes k sehnání s bohatou výbavou a výkonnými motory včetně královského dvanáctiválce.

Je jen těžko zpochybnitelné, že Mercedes zapadá přesně do vkusu bohatýrů sídlících na východ od našich hranic, a pak také zájemců z arabsky hovořících zemí. I proto se poměrně nedávno na silnice a do dun vydala verze 6x6 se třemi nápravami a vzezřením tanku. Bohužel pro Evropany váží tento model víc než 3,5 tuny a tak na něj potřebují řidičák na náklaďák. Proto vznikla další specialita – varianta 4x4 na druhou. Zájem o ni je velký.

Tento model se pod hmotnost 3,5 tuny vejde, tedy tak nějak na oko. Prázdná hmotnost tohoto gigantického vozu je 3096 kg a naložit jej můžete dle papírů jen o pár kilogramů pod 3500. Auto stojí na zvýšeném podvozku s dvojitě odpruženými koly. Ráfky mají 22 palců a navíc jsou obuté do obrovských balonů. Géčko dostalo i masivní rozšířené blatníky, světelnou rampu s LED světly a gigantické trubky na boku jako výfuk. Na výšku měří 2235 milimetrů, široké je přes dva metry. Když pak takový kolos postavíte na parkoviště, můžete si být jistí, že ho vždycky snadno najdete. Nejen proto, že vyčnívá, ale i díky tomu, že přitahuje hloučky zvědavců.

G 500 4x4 na druhou je plnohodnotný off-road. Důkazem budiž výbava hned se třemi samostatně ovládanými uzávěrami a redukční převodovkou. A pak světlá výška, která nemá ani ve světě off-roadů obdoby – 438 mm! Auto s velkými nájezdovými úhly zvládne boční náklon 47 stupňů. Navíc se nelekne ani řeky. Překoná totiž i metrový brod.

To jsou jistě obdivuhodné schopnosti, ale tak nějak z pojetí tohoto auta vyplývá, že beztak nebude většinu svého života bojovat s překážkami na tankodromu, ale usídlí se hlavně ve městě. Zaměřili jsme se tedy především na to, jak se s ním žije. A není to vůbec žádný med.

Majitel totiž musí překonat několik obtíží. První z nich je nastupování. Chce to specifický švih, ale velký chlap, pro kterého je tento vůz nejspíš určený, to zvládne i napoprvé. Jedna noha na stupačku, druhá ruka madlo, vytáhnout se a zhoupnout se na sedadlo. Potíž ovšem je, pokud zvete do kabiny i partnerku. Té musíte vždy pomoci nahoru, nejlépe pak poskytnout vlastní záda místo schůdku. Pozor na podpatky.

Když už jste na palubě, užijete si naprostého luxusu. Testovaný model se chlubil špičkovou kůží, alcantarou a dekory z uhlíkového vlákna. Sedí se nebývale vysoko, takže výhled na okolní provoz vám připomene váš dávný výlet na Petřínskou rozhlednu. Výhodou je, že se nemusíte přímo dívat do očí okolo stojícím řidičům. Naopak si můžete povídat s kamioňáky, kterých je ale v Pařížské opravdu minimum. Navíc ani nevadí, že kufr není vybaven krytem. Tak vysoko totiž žádný zlodějíček nedohlédne, leda by měl chůdy.

Výška ale s sebou nese i obtíže. Kvůli ní jsou vám všechna podzemní parkoviště prakticky zapovězená. To ovšem nevadí, protože G 500 4x4 na druhou můžete zaparkovat kdekoliv. Ano, je to jedno. Městský strážník totiž sotva dosáhne na stěrače čelního skla, aby zde zanechal pozvánku k podání vysvětlení, a odtahová služba si raději najde jinou oběť než tohoto obra. Pokud se už ale rozhodnete chovat podle etikety a budete chtít zaparkovat alespoň na venkovním parkovišti, počítejte s tím, že okénko je o podstatný kus výš než výdejní automat na lístky. I autor tohoto článku, který musel do tanečních nosit košile s prodlouženými rukávy, raději proto během testování požádal zděšené kolemjdoucí o pomoc. A ještě pozor při vyjíždění z místa. Testovaný vůz neměl senzory, takže jsme se museli spolehnout na instinkt. A v nejhorším na dvě lešenářské trubky, které má vzadu místo nárazníku.

Kdyby už samotná velikost vozu neposloužila jako dostatečná upoutávka pro obdivné pohledy ostatních účastníků provozu, je tu ještě motor. Nafta není dostatečně reprezentativní, tu pod kapotou naštěstí nenajdete. Místo toho je tu lahůdkový přeplňovaný osmiválec polykající benzín. Ve městě si řekne o 20 litrů. Motor příjemně probublává do trubek na boku, a když mu chcete trochu protáhnout křidýlka, umí také pěkně zařvat. Když prudce sešlápnete plynový pedál, čumák auta se zvedne a Géčko vyletí kupředu. To se ale na Praze 1 příliš nevyplatí dělat.

Tak trochu jsme doufali, že díky vysokému podvozku a faktu, že každé kolo je pružené hned dvakrát, nebude nutné brát v tomto voze příliš ohled na jakékoliv překážky. Platí to ale jen částečně. Aby se auto nechovalo jako právě vyskočivší čertík z krabičky, jsou tlumiče poměrně tuhé a tu a tam je tak nějaká větší nerovnost v kabině cítit. Na běžné retardéry, díry mezi dlažebními kostkami a další městské překážky však zapomeňte. Podvozek je sice nevyžehlí, ale gigantická kola přes ně proletí, jako by neexistovaly.

Pokud se vydáte dál z centra, budete už muset trochu bojovat s fyzikou. Do zatáček je proto záhodno najíždět opatrněji, auto se rádo zhoupne a velmi brzy přichází ke slovu nedotáčivost, jejíž předzvěstí je úpění nebývale zatížených pneumatik. Ty velké balony ale vydrží ledasco, není nutné se bát.

Mercedes-Benz G 500 4x4 na druhou

Motor: Přeplňovavaný benzinový osmiválec
Výkon: 310 kW (422 k) při 5250 ot./min.
Točivý moment: 610 Nm při 2250-4750 ot./min.
Zrychlení 0-100 km/h: 7,4 s
Maximální rychlost: 210 km/h
Průměrná spotřeba: 13,8 l/100 km
Hmotnost: 3096 kg
Rozměry: 4500 x 2050 x 2235 mm
Základní cena: 6 048 790 Kč

Zdroj: Jan Markovič

Po jednodenní zkušenosti s Mercedesem-Benz G 500 4x4 na druhou by člověk mohl nabýt dojmu, že jde o naprosto absurdní auto, které se do českého prostřední vyloženě nehodí. To je možná pravda, ale zároveň ho tento fakt dělá krásným. Je to takový vůz pro bohaté hipstery. Tedy lidi, kteří nechtějí jít s davem a nebaví je, že když si pořídí třeba porsche, tak podobné potkají na každém rohu. Naopak, chtějí být výstřední a odlišovat se. Budiž důkazem fakt, že se tento vůz prodává i v laku připomínajícím barvu zvýrazňovací žluté fixy.

Zmíněná negativa jsou ve stínu bizarnosti a výjimečnosti tohoto auta ve skutečnosti malicherná. Majitelé supersportů se také smíří s tím, že v nich nepřestěhují pračku. Majitelé tohoto vozu si zase rádi zvyknou na neobvyklé situace, které s ním zažijí. Je fakt, že za 6 048 790 korun, které toto auto v základním provedení stojí, lze pořídit celou řadu hezčích, praktičtějších i rychlejších aut. Tohle je ale takové výstřední umělecké dílo na kolech. Pokud mu podlehnete, nebudete litovat jediné utracené koruny.

Pokud je na vás Mercedes-Bez G 500 4x4 na druhou přece jen příliš "hardcore", můžete se poohlédnout po běžnějších modelech této značky. Jejich přehled včetně technických údajů a ceníku najdete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy