Za volantem elektrododávek Stellantis. Dojezd roste, ale bude to chtít ještě přidat

Martin Frei Martin Frei
15. 4. 2021 13:00
Pod třemi značkami skupiny Stellantis - Peugeot, Opel a Citroën - přijíždí na český trh nová elektrická dodávka. Všechny dosavadní užitkové vozy překonává kapacitou baterie i dojezdem. První krátké svezení ovšem odhaluje, že dosáhnout udávaných 330 km nebude snadné. Cena přitom zůstává úměrná porci kobaltu a lithia pod podlahou.
Foto: Stellantis

Je tomu právě sedm let, co Peugeot na náš trh uvedl elektrickou verzi malé dodávky Partner. S baterií o kapacitě 22 kWh ujela v praxi kolem 130 kilometrů a stála skoro dvojnásobek základního dieselu. Dnešní novinka vychází z většího modelu Expert a cenový poměr se téměř nezměnil, nicméně udávaný dojezd je o 200 km delší.

Je vidět, že technika dělá pokroky a zvolna se blíží tomu, co je na trhu potřeba. Nejdynamičtěji rostoucím oborem dopravy je rozvážka e-shopů, které právě bateriový pohon uplatní nejlépe. Auta denně najedou kolem 200 až 300 kilometrů a přes noc mohou pomalu nabíjet, což je šetrné k baterii i rozvodné síti.

Očekávání v tomto segmentu pro nadcházející dekádu jsou velká, a tak skupina Stellantis uvádí novinku hned pod třemi značkami. Peugeot e-Expert a osobní verzi e-Traveller doplní Citroën ë-Jumpy a Spacetourer i Opel Vivaro-e a Zafira Life-e. Nákladní karoserie se navíc dodávají ve třech různých délkách, osobní ve dvou a k tomu jsou k dispozici dvě kapacity akumulátoru, takže celkem jde o sedmadvacet provedení.

Většina z nich byla minulý týden k dispozici na první české prezentaci nedaleko Mělníku. Krátkým svezením v osobním Citroënu Spacetourer jsme si připomněli kvality pohodlného a snadno ovladatelného auta, jemuž plynulý a tichý záběr elektromotoru výborně sluší. Jen při rozjezdu je potřeba lehčí noha na plynu, protože mohutný točivý moment dokáže přední kola snadno protočit.

Půlhodinka courání rovinatým Polabím s rychlostí do 80 km/h a proplétáním několika vesnicemi nás nicméně zaskočila spotřebou 32 kWh/100 km. Takhle bychom baterii nevybyli po 330, nýbrž po 230 km.

Ve městě by nižší rychlost a častější rekuperace měla spotřebě prospět, svůj podíl mohlo mít také topení při teplotě kolem šesti stupňů nad nulou. Na druhou stranu jsme jezdili s prázdným vozem a naložení padesáti balíků odběr energie jistě nesníží.

Zákazníci z řad rozvážkových služeb mají o čem přemýšlet. Stejně jako o možnosti zvolit místo velké 75kWh baterie menší na 50 kWh. Ta by ve srovnatelných podmínkách stačila asi na 160 kilometrů. Přímo ze statistik výrobce přitom vyplývá, že největší podíl zákazníků v tomto segmentu požaduje dojezd kolem 200 km.

Nejkratší dodávkový Opel Vivaro-e startuje na milionu a šedesáti tisících, nejdelší osmimístný Peugeot e-Traveller se silnější baterií vyjde bez příplatků na 1 712 000 Kč. Dovozce letos počítá s prodejem nízkých desítek těchto vozů, v roce 2025 už by rád viděl 15% podíl elektřiny.

 

Právě se děje

Další zprávy