Tomáš Starý
1. 12. 2018 7:02
BMW řady 5 vždycky platilo za "nejřidičštější" auto vyšší střední třídy, a kdo chtěl luxusní vůz a zároveň odpovídající dynamiku a jízdní vlastnosti, volil vždy pětkové BMW. Tento status pětce zůstal dodnes, i když dřívější řidičská přímočarost se pomalu vytrácí a pomalu se z ní stává především velké pohodlné auto s luxusní výbavou. Podívejte se, jak si jeho předchozí generace vede jako ojetina.
U naftového řadového šestiválce si v tomto směru moc nepolepšíte, protože ho trápí stejné problémy jako čtyřválec. Přirozená vyváženost šestiválcového motoru ale tlumí vibrace, a chrastící řetěz tudíž neuslyšíte. Prostě praskne a je po motoru. Nezbyde nic jiného než provádět preventivní výměny, jinak se více než 200 000 km řetěz nedožije. Teprve až vozy modelového roku 2016 a 2017 mají definitivně vyřešené problémy s rozvody. A taková 530d bude samozřejmě pořád velmi drahá. Rizikové kusy jsou naopak ty z nejlevnějších.
Jakkoli bychom mohli doporučit zážehové atmosférické řadové šestiválce, ideálně v kombinaci s manuálem, budete takové auto dlouho hledat. Překvapivě dobrou volbou by mohl být přeplňovaný benzinový šestiválec ve verzi 535i. Pokud má za sebou servisní historii a pro nový olej nejezdil po 30 tisících, ale spíš po 15 tisících kilometrech, bude v pořádku. Potřebuje jen kvalitní aditivované palivo. To ostatně platí pro všechny přímovstřikové motory u BMW. Oddalované výměny oleje s sebou nesou hrozbu zanesení karbonem a mnohdy nepomůže ani jeho profesionální odstranění.
Pozor si také dejte na lákavou verzi 550i s osmiválcem. Je to problematický motor, který bude lákat podezřele nízkou cenou. Po 40 000 km si může říct o generálku za sto tisíc. Jakmile už auto nebude v záruce a nebude mít podloženou historii, BMW novou pohonnou jednotku jen tak nedá.