Jan Matoušek
21. 6. 2019 6:02
Nároky na bezpečnostní výbavu nových aut rostou. Kdo chce získat pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP, musí nejen prokázat dostatečnou ochranu posádky uvnitř vozidla, ale i vybavenost bezpečnostními asistenty. A do počtu asistenčních systémů výrazně promlouvá také Evropská unie. Proto se nelze divit, že se prvky dříve vyhrazené jen těm nejdražším autům dostávají i do malých automobilů.
... a dnes
Přesuneme-li se do ceníku současné Fabie, je situace zcela odlišná. Už v základu za 264 900 korun má malý vůz šest airbagů, multikolizní brzdu (ta zabraňuje pohybu vozu po prvotním nárazu), kontrolu stabilizace, signalizaci nezapnutých pásů nebo automatické spínání světel. Od druhého výbavového stupně za nejméně 284 900 korun se navíc přidávají systém sledování prostoru před vozidlem s nouzovým brzděním (Front Assist) či omezovač rychlosti.
Další rozšíření bezpečnostní výbavy poskytují příplatky - především balíček se sledováním mrtvého úhlu a upozorněním na vozidla z boku při vyparkovávání. Dále jsou k dispozici sledování únavy řidiče, automatické stěrače, adaptivní tempomat či automatické přepínání dálkových a potkávacích světel. Podle mluvčího Škody Vítězslava Pelce je o příplatkové bezpečnostní prvky mezi zákazníky zájem.