Jan Matoušek
21. 6. 2019 6:02
Nároky na bezpečnostní výbavu nových aut rostou. Kdo chce získat pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP, musí nejen prokázat dostatečnou ochranu posádky uvnitř vozidla, ale i vybavenost bezpečnostními asistenty. A do počtu asistenčních systémů výrazně promlouvá také Evropská unie. Proto se nelze divit, že se prvky dříve vyhrazené jen těm nejdražším autům dostávají i do malých automobilů.
Včera...
Pohled do ceníku malého vozu před 14 lety je z pohledu výbavy tristní. Jako příklad za všechny berme český bestseller - Škodu Fabia, která byla v květnu 2005 po čerstvé modernizaci. Rozebírat komfortní výbavu asi není moc potřeba, pohled do oddílu bezpečnostní výbavy ale nejednoho člověka zvyklého na moderní vozy šokuje.
ABS ve standardu pouze dvou nejvyšších výbav, jinak za příplatek. Z bezpečnostních vaků standardem jen ten pro řidiče, u dvou nejvyšších výbav i pro spolujezdce a u nejvyšší výbavy ještě boční airbagy. Hlavové airbagy se nedodávaly, i ty vyjmenované byly u většiny výbav jen za příplatek. Po ESP či tempomatu ani památky, to samé platí i pro dnes již neodmyslitelné asistenty jako Front Assist, sledování slepých úhlů nebo čtení dopravních značek.