Vrátí se sedadlo řidiče uprostřed do módy? McLaren ho testuje na novém nejrychlejším supersportu

Eva Srpová Eva Srpová
3. 10. 2017 12:16
Automobilka McLaren testuje nové hyperauto, extrémně rychlé GT, které nahradí unikátní model P1. Testovací mula má sedadlo řidiče umístěné uprostřed vozu, tak jako to měl legendární McLaren F1.
McLaren navazuje na úspěch modelu F1 z 90. let, nový supersport bude mít také sedadlo řidiče uprostřed vozu.
McLaren navazuje na úspěch modelu F1 z 90. let, nový supersport bude mít také sedadlo řidiče uprostřed vozu. | Foto: McLaren

Koho by nelákalo cítit se v autě tak jako v monopostech formule 1. Tento unikátní zážitek si užívali šťastní majitelé legendárního McLarenu F1 a těšit se na něj mohou budoucí majitelé aktuálně vyvíjeného supersportu od téže značky, který by se měl začít prodávat za dva roky.

McLaren F1 je jedním z nejunikátnějších silničních supersportů. V době jeho vzniku prakticky neměl konkurenci.
McLaren F1 je jedním z nejunikátnějších silničních supersportů. V době jeho vzniku prakticky neměl konkurenci. | Foto: McLaren

McLaren F1 je bezpochyby nejvýraznějším dílem výjimečného konstruktéra Gordona Murraye. Jihoafrický rodák a syn motocyklového závodníka v sobě záhy objevil talent automobilového designéra, v mládí dokonce krátce závodil ve svém vlastním navrženém speciálu IGM Ford.

Když se ve 23 letech přestěhoval do Anglie, doufal, že by mohl získat místo u Lotusu, ale v závodním týmu Brabham v něm okamžitě poznali vycházející hvězdu a sami mu nabídli místo, Bernie Ecclestone z Murraye okamžitě udělal šéfdesignéra monopostů F1.

Pod Murrayovým vlivem Brabham získal dvakrát Pohár konstruktérů a jím navržené vozy vyhrály Grand Prix celkem 22x. Ne všechno se mu ale vedlo, například monopost BT55 byl naopak katastrofou.

V roce 1987 Gordon Murray přešel do britské automobilky McLaren. Navrhl koncept silničního supersportu MLaren F1 vyráběného mezi lety 1992 až 1998.

Silniční auto, ve kterém se ale řidič cítí skoro jako v monopostu - sedadlo řidiče je umístěné uprostřed.
Silniční auto, ve kterém se ale řidič cítí skoro jako v monopostu - sedadlo řidiče je umístěné uprostřed. | Foto: McLaren

McLaren F1 využil na tehdejší dobu velmi neobvyklou a takřka převratnou konstrukci. Řidič seděl uprostřed a po stranách mohli ještě sedět dva pasažéři. Jednalo se na svou dobu o extrémně lehké a výkonné silniční superauto, na konstrukci byly použity odlehčené materiály včetně uhlíkových vláken a kevlaru. Připomeňme, že šlo o raná 90. léta, kdy hojnější použití takových materiálů bylo v automobilismu nevídané.

Silniční verzi modelu F1 poháněl dvanáctiválec od BMW o objemu 6,1 litru s výkonem 468 kW a dechberoucí byl především poměr hmotnosti vůči výkonu 403 kW/t. Celkem vzniklo 106 aut, z toho šest prototypů.

Automobilka McLaren se rozhodla vzdát hold modelu F1 a navázat na jeho odkaz. V současnosti pilně testuje prototyp, který nese název BP23.

Zkratka BP informuje o tom, že jde o projekt na zakázku (Bespoke Project) a trojka na konci dává tušit, že jde o model s třímístným uspořádáním (ve skutečnosti spíše 1+2, příliš dlouho by ve třech asi nikdo v autě cestovat nechtěl).

Nový supersport od McLarenu ještě čeká dva roky vývoj, ale už teď víme, že bude mít sedadlo uprostřed a přes 1000 koní.
Nový supersport od McLarenu ještě čeká dva roky vývoj, ale už teď víme, že bude mít sedadlo uprostřed a přes 1000 koní. | Foto: McLaren

Detailní informace o voze automobilka zatím nezveřejnila, pouze se odhaduje, že bude mít výkon přes 1000 koní, které mu zajistí hybridní pohon. Podle vyjádření tvůrců půjde také o nejaerodynamičtější McLaren, který kdy vyrobili.

Supersport ještě čeká dva roky vývoje a testování, než se v roce 2019 představí ve finální podobě. Proto nemůžeme ani odhadovat, jak bude vypadat, testovací mula používá karoserii modelu 720S.

A stejně jako původní F1 má vzniknout přesně 106 kusů, na rozdíl od F1 je ale všech 106 určeno k prodeji. Kdyby snad někdo v tuto chvíli zatoužil si tento nový supersport pořídit, přichází pozdě, protože všechny vozy už mají své zájemce, kteří složili zálohu.

Podle automobilového serveru Autoblog.com se cena odhaduje na 2,5 milionů dolarů, tedy asi 55 milionů korun.

 

Právě se děje

Další zprávy