Uchazečů o řidičák na motocykl po zpřísnění pravidel letos asi ubude, hlásí autoškoly

Radek Pecák Radek Pecák
25. 4. 2016 9:23
Řada autoškol hodlá kvůli novým formám výcviku motocyklistů investovat do svého vybavení. Například nakupují bezpečnostní rámy na výcvikové motocykly, stejně jako vesty se zabudovaným airbagem. Za kurz se letos bude platit více, také bude trvat déle. Část zájemců to samozřejmě odradí.
Při zkoušce bude muset žák prokázat, že umí samostatně ovládat motorku na cvičišti i v provozu.
Při zkoušce bude muset žák prokázat, že umí samostatně ovládat motorku na cvičišti i v provozu. | Foto: Autoškola VTcentrum

Zřejmě menší množství zájemců než v minulých letech budou mít letos v tuzemsku ty autoškoly, které nabízejí také možnost získání řidičského oprávnění na motocykl.

Shodli se na tom účastníci pátečního semináře pořádaného Asociací autoškol České republiky. "V našem případě to sice neplatí, protože my jsme od začátku dávali na vědomost, že výcvik pořádat budeme v každém případě, ale kolegové hlásí zatím úbytek," informoval předseda asociace Ondřej Horázný. "Říkají, že se teď hlásí opravdu jen ti, kteří na motorce budou opravdu v nejbližší době jezdit, a odpadli lidé, kteří si tyto 'papíry' dělali takzvaně pro strýčka příhodu," dodal.

Kurz bude letos v porovnání s minulými roky minimálně o několik tisíc korun dražší. "Doporučujeme, aby si autoškoly účtovaly jednotlivé části kurzu zvlášť s tím, že v případě potřeby by si účastníci dokupovali další hodiny buď pro výcvik na cvičišti, nebo v provozu.

Asociace autoškol rovněž navrhuje, aby autoškoly zachovaly i tu část výcviku, kdy žák a učitel spolu jedou na motocyklu s dvojím řízením. "To je naše výhoda v porovnání s jinými zeměmi a byla by hloupost se jí vzdávat," sdělil Horázný.

Podle zatím nepříliš početných zkušeností tuzemských autoškol s novou formou výcviku motorkářů, bude nutné ke kompletnímu a komplexnímu výcviku motorkáře absolvovat kolem 20 hodin, i když povinných je jen 13. "To odpovídá i našim poznatkům. Obvykle výcvik trvá kolem 20-25 hodin," sdělil novinářům Dalibor Proske, dlouholetý učitel jízdy na motocyklu v německém Hannoveru.

Horázný tvrdí, že většina autoškol, která chce učit motocykly, se již dokázala vypořádat s dříve diskutovaným tématem pronájmu cvičišť pro jednotlivé prvky ovládání motocyklu (slalom, brzdění, vyhýbací manévr či vedení motocyklu ), spíše se teď obávají ježdění v provozu, kdy žák pojede samostatně a učitel za ním buď v autě, nebo na další motorce. "Často se stává, že řidiči v provozu situaci vůbec nepochopí a vjedou do mezery mezi učitelem a žákem. Ten pak může zpanikařit a havarovat, což už se jednou letos v Česku stalo," uvedl Horázný.

Doporučuje tedy, aby jednak žák měl na sobě výstražnou vestu označující, že jde o výcvik, a také auto aby bylo označeno nápisem informujícím ostatní účastníky řidiče, že právě onu motorku doprovází.

"Je třeba, aby si řidiči na tuto situaci zvykli. Je běžná v drtivé většině evropských zemích a obvykle to nepřináší žádné velké problémy, "dodává k tomu Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti. "Například při závěrečné zkoušce ve Švédsku se drobnější incident odehraje jen v 0,5 procenta případů, ve Francii dokonce jen v 0,06 %," vypočítává.  

 

Právě se děje

Další zprávy