Symbol socialistické šedi i bezstarostného žití. Trabant opěvovali, pak ho spálili

Symbol socialistické šedi i bezstarostného žití. Trabant opěvovali, pak ho spálili
Asi jen málo jiných aut se stalo takovým symbolem socialistické etapy poválečné Evropy jako právě Trabant. Východoněmecký automobil s karoserií z duroplastu bez několika let provázel celou éru socialismu, viděl konstrukci Berlínské zdi a stal se symbolem jejího pádu. Vyrábět se přitom začal ve Cvikově 7. listopadu 1957 a mezi jednotlivými výrobními procesy se dopravoval na traktorech.
Úplně prvním Trabantem, což je německý překlad ruského slova sputnik, byl typ P50. Už ten dostal ocelový skelet karoserie, předchůdci měli kostru dřevěnou, a na něj umístěné panely z duroplastu. To byl materiál složený z hrubé bavlny a fenolové pryskyřice, který se vyráběl a tvaroval v horkém lisu. Vznikl kvůli nedostatku oceli a ukázal se být poměrně odolným materiálem, který neměl problémy s korozí.
Není divu, že se Trabantu začalo přezdívat splašené trsátko. Ostatně tomu odpovídaly i rozměry, délka pod 3,4 metru a dvoumetrový rozvor.
Tady už vidíte výrobu ocelového skeletu karoserie asi nejznámějšího Trabantu, hranatý typ 601 se veřejnosti představil v roce 1964 a přinesl znatelné zvětšení karoserie. Najednou tak měl na délku přes 3,5 metru, ale stále stejný dvoumetrový rozvor. Zobrazit 37 fotografií
Foto: ČTK
Jan Matoušek Jan Matoušek
před 2 hodinami
Pro socialistický blok nenajdete typičtější automobil. Viděl stavbu Berlínské zdi a stál i u jejího bourání. Prototypy dokončovali, když maďarský sen o svobodě rozdrtily sovětské tanky, a v přímém přenosu zažil, když se to stejné o 12 let později stalo Československu. Trabant byl svědkem mnoha dějinných událostí i malých lidských osudů. Připomeňte si jej v galerii unikátních dobových fotografií.
 

Právě se děje

Další zprávy