Úpravců aut je čím dál víc. Předělají je na pluh, dílnu, obytku i drsný off-road

Úpravců aut je čím dál víc. Předělají je na pluh, dílnu, obytku i drsný off-road
Plastový nárazník od ARB Europe plní ochrannou funkci, například při srážce s klokanem.
Pod nárazníkem nesmí chybět tažné oko.
Rozměrný stan na korbě Toyoty Hilux.
Lednice... Zobrazit 25 fotografií
Foto: Eva Srpová
Eva Srpová Eva Srpová
29. 4. 2023 18:15
Kdo si potřebuje upravit auto podle svých představ nebo speciálních potřeb, může využít čím dál širší nabídku firem, které umí auto přestavět, a to jak na míru, tak s pomocí čím dál využívanějších unifikovaných modulů. Z auta se tak mohou stát pojízdné řemeslnické dílny, speciály vhodné na zimní údržbu, víkendové obytky i nezničitelné off-roady.

Na to, jak je Česko malá země, se tu najde poměrně dost přestavbářů, tedy firem, které upravují auta podle potřeb zákazníků. Například společnost Api přestavuje auta pro hendikepované. Umí vymyslet úpravy pro mnoho typů postižení, ať už se osoby s omezením vozí v autě na místě spolujezdce, ve druhé řadě, v nákladovém prostoru, nebo auto samy řídí. 

Redakce Aktuálně.cz si prohlédla Toyotu Proace City Verso se speciální nájezdovou rampou, díky které mohou lidé na invalidním vozíku sami najet mezi krajní sedadla ve druhé řadě. "Cítí se tak daleko líp při jízdě, protože sedí mezi ostatními a mohou s nimi konverzovat, tato přestavba je oblíbená a firma má zakázky po celém světě," vysvětluje specialista na přestavby v Toyotě.

V řadě za sebou na parkovišti stojí dodávky s obytnými vestavbami. Výbavu mají téměř stejnou, tedy kompresorovou lednici, minidřez, vařič a úložné boxy pod rozkládací postelí, liší se v detailech, materiálech a ceně. A tak se dají dobře porovnávat.

Nejdostupnější je karvinská Vivibox, která má navíc tu výhodu, že jednotlivé moduly jdou snadno z auta vyjmout a přes týden lze vůz využívat jako běžné auto i s použitelným úložným prostorem. O víkendu může posádka vyrazit na dovolenou. Zpracování vestavby je jednodušší. 

Egoe z Bílovic je populární vestavba s pečlivým zpracováním a využitím především dřeva, tu ale majitel auta tak snadno nevyndá. Rebuild car zase vyrábí moduly především z hliníku, aby byl modul co nejodlehčenější. Záleží tedy na tom, jaký typ se zákazníkovi líbí a víc mu vyhovuje.

Nedávnou novinkou je firma Fullvans, kterou před rokem založil automobilový závodník Petr Fulín. "Vycházel jsem ze svých zkušeností, kdy jsme jezdili po závodech a trávili hodně času v obytkách. Proto je náš typ maximálně funkční, odolný a praktický. Nabízíme i typizované vestavby do starších aut," popisoval na letošní akci ForCaravan Fulín.

"Jeho" prezentovaná Toyota ProAce měla také výklopnou střechu ve stylu Volkswagenu California, díky které se v autě vyspí více lidí a přes den se dá ve voze pohodlně stát. 

Výhodou všech zmíněných vestaveb je především to, že dodavatelské firmy mají smlouvu s výrobcem, a tak zákazník instalací nepřichází o pětiletou záruku. Toyota chce navíc konkurovat oblíbenému VW Multivan s pohonem všech kol, a tak 4×4 od firmy Dangel nabízí pro model ProAce Verso i Van jako příplatek.

Nárazník na klokany

Pro fanoušky off-roadů se představil Hilux od australské firmy ARB Europe. Má speciální plastový nárazník "na klokany". "V Austrálii se na silnici objevují podobně jako u nás divoká prasata, srážka je dost nebezpečná. Pokud nárazník po nárazu nepraskne, umí se vrátit, a to až o 25 centimetrů," vysvětluje specialista z Toyoty.

Maskovaný Hilux má speciální tlumiče s vlastní olejovou pumpou, speciální tažné oko pod nárazníkem a ochranu podvozku, aby se v něm dalo jezdit i v náročném terénu. Kempinková výbava zahrnuje i lednici, zahrádku, stan, lednici, vařič a odolnou výsuvnou pracovní desku. Výbava výjimečného expedičního speciálu vyjde zhruba na 800 tisíc korun, tedy skoro jednou tolik co auto.

Mobilní dílna

Přestavbáři se specializují nejen na zábavu, ale i na práci. Rakouský Würth umí udělat z dodávky pojízdnou dílnu i s regály na nářadí. Řemeslník tu může mít i držáky na mýdlo či utěrky, aby se po práci důstojně umyl. Konfigurací je víc jak třicet tisíc.  

Upravit se dají i užitkové modely, z nabídky Toyoty nejčastěji Hilux, na který lze osadit třeba i radlice na odmetání sněhu nebo instalovat na korbu kontejnery se sypačem na posypovou sůl. Nejčastěji se využívají k údržbě v obcích nebo ve větších firemních areálech, tento konkrétní mají v Plzeňském Prazdroji a také v areálu Alzy v Chrášťanech.

 

Právě se děje

Další zprávy