Testovali jsme modernizovaný Seat Leon. Víme, v čem má navrch nad Škodou Octavia

Eva Srpová Eva Srpová
25. 11. 2016 12:48
Leon je klíčovým modelem značky Seat, a to nejen v Česku, ale i v celé Evropě. Facelift, který ho letos potkal, je vizuálně decentní, co je však podstatné, je inspirace Atecou, tedy sesterským modelem Škody Kodiaq. Leon totiž od Atecy dostal modernější interiér, velký multimediální displej, lepší konektivitu a širší nabídku asistenčních systémů.
Leon se vždy snažil lákat dynamickým vzhledem. To se nezměnilo ani po faceliftu. Nový červený lak na slunci nepřehlédnutelně září.
Leon se vždy snažil lákat dynamickým vzhledem. To se nezměnilo ani po faceliftu. Nový červený lak na slunci nepřehlédnutelně září. | Foto: Eva Srpová

Seat Leon se prodává od roku 2012, letos na podzim prošel modernizací. Výroba omlazeného modelu se rozbíhá ve Španělsku právě tento týden a k českým zákazníkům vůz dorazí v lednu 2017.

V Seatu si hráli s ceníkem. Podle lidí z automobilky vzrůstá skupina lidí, kteří ocení výbavu sestavenou tak, aby kladla důraz na design a moderní technologie. Pro takovou klientelu je určena nová výbava Xcellence. Základní varianta už se nejmenuje Basic, ale Reference, což byl dříve název pro druhý stupeň výbavy.

Změny rozdělme na tři oblasti. Tou první je design a zde se revoluce nekonala. Leon vždy lákal na dynamičtější vzhled a snažil se tak odlišit od spřízněné Škody Octavia. Ta se před nedávnem také dočkala faceliftu (více si přečtěte zde). Leon má nové nárazníky, masku chladiče, propracovanější přední světlomety s integrovanými směrovkami, zadní LED a v závislosti na výbavě také více chromu. V kabině z lepších materiálů můžete měnit barvu podsvícení.

Leon má nově elektronickou parkovací brzdu. Klasickou ruční dostanete pouze v kombinaci se základní výbavou Reference.
Leon má nově elektronickou parkovací brzdu. Klasickou ruční dostanete pouze v kombinaci se základní výbavou Reference. | Foto: Eva Srpová

Druhou oblastí změn je technika. Vyjma základní výbavy Reference (dříve Basis) dostanou všechny Leony elektronickou parkovací brzdu. A obměnila se nabídka motorů. Přibyl nový benzinový tříválec 1.0 TSI (stejný má i Octavia). Leon má však výhodu – v ceníku zůstává 1.2 TSI/81 kW. Sice pouze s šestistupňovou manuální převodovkou, verze se samočinnou převodovkou už v nabídce není, ale ty, kteří se dosud nesmířili s tím, že o tuto pohonnou jednotku Octavia definitivně přišla, by tato zpráva mohla potěšit.

Dvě výkonové verze naftového motoru o objemu 1,6 litru byly také vyškrtnuty z nabídky a pod kapotu Leonu putuje diesel z Atecy – 1.6 TDI s 85 kW. A teď lze objednat verze s pohonem všech kol i ve verzi FR a Xcellence, zatímco dříve byla čtyřkolka vyhrazena pouze pro model X-perience.

Středová konzole je nyní uklizenější, displej má 8 palců a zmizela některá tlačítka
Středová konzole je nyní uklizenější, displej má 8 palců a zmizela některá tlačítka | Foto: Eva Srpová

A poslední oblastí změn jsou nové technologie. Leon má 8" dotykovou obrazovku z Atecy s přepracovaným ovládáním s menším počtem tlačítek, přibyla možnost bezdrátově si nabíjet telefon. V součinnosti s adaptivním tempomatem a systémem udržujícím vůz v pruzích Leon umí až do rychlosti 60 km/h řídit auto v kolonách, to znamená, že za vás brzdí, zrychluje a udržuje vůz v pruhu. Řidič však musí mít ruce na volantu, neznamená to, že by auto plně převzalo za řízení kontrolu.

Systém udržování v pruhu nás však při testování zcela nepřesvědčil, má tendenci mluvit řidiči do řízení víc, než je zdrávo, a pocitově okrádá řízení o zbytky citu. Nejhůře fungoval ve voze s motorem 1.6 TDI na dálnici, ale ve verzi s 2.0 TDI už byl lépe nastaven. Testovali jsme však předprodukční verze modelu.

Ceny se při srovnání Leonu před faceliftem nepatrně zvýšily, v závislosti na výbavě a zvoleném motoru zhruba o 7000 až 20 000 Kč. Standardní výbava je však vyšší než dříve, už v základu má vůz například vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, klimatizaci a rádio s ovládáním na volantu.

Litrový tříválec 1.0 TSI je však podstatně dražší než 1.2 TSI (v prostřední výbavě rozdíl dělá 36 000 Kč). Nepředpokládáme tedy, že bude vítězit zrovna u české klientely. Paradoxně nás však příjemně překvapil svou pružností a lehkonohým chováním v městském provozu a spotřebou při normální jízdě 6,6 litru. Zákazníci Seatu tak aspoň mají širší výběr než fandové Škody.

Sestavili jsme přehled nejbližších konkurentů Seatu Leon, mezi něž patří nejen Škoda Octavia, ale i Kia Cee´d, Volkswagen Golf, Opel Astra a Renault Mégane. Můžete si ho prostudovat zde.

 

Právě se děje

Další zprávy