Mazda vždycky spojovala emotivně silný design s neotřelou až výstřední technikou. Od ufologicky tvarovaného modelu 626 z devadesátých let po hry křivek a povrchů na současné šestce. Skoro v každé době dokázala přijít s autem, za nímž se ohlíželi lidé motorismem zcela nepolíbení.
Také pod kapotou už bylo k vidění leccos. Od Wankelova rotačního motoru přes šestiválce s úsporným Millerovým cyklem po dnešní agregát Skyactiv-X, spojující vlastnosti benzinu a dieselu.
Nová MX-30 kráčí stejným směrem. Její design je asijsky neuchopitelný a neotřelý, ale zároveň budí pozornost a sympatie. Stačí s ní vyrazit do zalidněného centra a v ulicích to začne šumět. Auto přitahuje pozornost, jako by v sobě mělo obrovský magnet.
Pohled uzoučké masky je sebevědomě přísný, i když jako by se lehce usmíval pod fousy. Stejný rozpor budí záď kupátkově klesající na vysoký ponton. Teprve soustředěný pohled odhalí, že MX-30 má vlastně docela zavalité proporce, jen to maskuje sérií vtipných detailů. A co teprve když se otevřou zadní dveře obrácené jako na Mozartově kočáru z Vídně…
Krabicovitému gruntu odpovídá příjemně prostorná kabina a snadné nastupování. Minimalisticky prostou architekturu ozvláštňuje plovoucí středová konzola, v našem případě atmosféru značně pozvedá neobvyklé čalounění s vínovými i krémovými tóny, část je dokonce vyložená pravým korkem.
Vnitřní prostor je rozvržen značně individualisticky. Cestující vpředu si užijí vzdušnou atmosféru a skvělý výhled, vzadu už je to slabší. Menší děti se usadí pohodlně, ale moc je nepotěší malý průzor v kratičkých dveřích. Dospělí už se tu cítí spíš jako v ponorce, lepší zprávou je prakticky objemný kufr.
Pohon spojuje pohodlně tichou a pružnou sílu elektromotoru s řidičsky intuitivním charakterem. Odezva na pedál je měkčí než u většiny konkurentů, umožňuje dávkovat výkon jemněji a nevyžaduje tolik napjatého soustředění. Velmi hladce je vyřešeno i spojení hydraulických brzd s elektrickou rekuperací.
Dohromady s uvolněně naladěným pérováním a citlivým řízením se vše skládá v příjemně relaxovanou a zároveň řidičsky zábavnou jízdu, na jakou jsme byli u Mazdy odjakživa zvyklí. Jedinci s benzinem v krvi by řekli, že v MX-30 si skoro nevšimnete, že jedete na elektřinu. Jen to ticho je tu navíc.
To bohužel neplatí o dojezdu. Na baterie se po celém světě stojí dlouhá fronta, a protože Mazda přišla poslední, nemůže si vyskakovat. Využitelná kapacita 30 kWh by měla za běžných podmínek stačit asi na 160 až 180 kilometrů. K nám se auto dostalo za zimních radovánek a zapnuté topení dosah zkrátilo na 130 km.
Panasonic také přidělil Mazdě "šlachovité" články, které se nenechají právě rychle nabíjet. U rychlého stejnosměrného stojanu to trvá hodinu, jelikož baterie nabízených 50 kW nepobere ani na začátku a za polovinou už příkon klesá pod 20 kW. U střídavé přípojky je nabíjení omezeno vnitřním trafem vozidla na 6,6 kW a trvá pět hodin.
Mazda MX-30
Výkon: 105 kW
Točivý moment: 265 Nm
Nejvyšší rychlost: 140 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s
Spotřeba energie: 19,0 kWh/100 km (WLTP)
Kapacita baterie: 35,5 kWh
Dojezd: až 200 km (dle údajů výrobce)
Objem zavazadlového prostoru: 366 l
Cena: od 854 900 Kč
Tyto parametry předurčují MX-30 zákazníkovi, který ocení její originální styl i rozvržení prostoru, jezdí pravidelně trasy do 100 km denně a také disponuje vlastním elektrifikovaným parkovacím místem doma nebo v práci. Nechávat auto takhle dlouho u veřejných nabíječek by bylo nepraktické a také drahé, jelikož operátoři začínají kromě odebrané energie zpoplatňovat i čas strávený u stojanu.
Mazda není žádná lidovka ani na benzin, takže u elektrické MX-30 nepřekvapí cena od 854 900 Kč. Elegantní kus na snímcích s výbavou Luxury Vintage vyjde na 910 000 Kč.
Přísnou matematikou by se to dalo vyjádřit třeba jako 7000 Kč za kilometr zimního dojezdu. A není nic tajného, že existují elektromobily levnější a praktičtější. Jenže Mazda chápe, že pro lidi ochotné utrácet za takové libůstky má mnohem větší cenu styl a exkluzivita.
V Kalifornii si Teslu Model 3 kupuje šestnáctkrát víc lidí než Chevrolet Bolt a zatím není důvod očekávat, že to bude v Norsku nebo Švýcarsku obráceně. MX-30 je tedy šance chycená za správný konec. Jistě ne náhodou nabízí podobný poměr ceny a hodnoty jako elektrický Mini Cooper.