Tesla nově nabízí plnou verzi Autopilota. V Česku stojí balík, za eura vyjde levněji

Tesla nově nabízí plnou verzi Autopilota. V Česku stojí balík, za eura vyjde levněji
V českém konfigurátoru Tesly se objevila možnost přikoupit plnou verzi autonomní jízdy. Vyjde na 200 tisíc korun.
K dispozici je pro všechny nabízené modely.
Při řízení už nebude nutné vždy držet volant.
Přítomnost bdělého řidiče ale současná úrověň Autopilota vyžaduje. Zobrazit 5 fotografií
Foto: Tesla Club Florida
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
9. 9. 2024 12:49
V konfigurátoru Tesly se nově objevila možnost připlatit si za "schopnost plně autonomního řízení". Jde o nejvyšší úroveň funkce Autopilota, která byla až dosud k dispozici pouze pro vozy prodávané v USA.

Záběry z YouTube, jak si to Tesla šine krajinou, zatímco její řidič odpočívá na zadním sedadle, bude brzy možné pořídit i na evropských silnicích. I pro zdejší uživatele totiž Elon Musk odemkne plnou verzi Autopilota, která zde až dosud nebyla kvůli odlišným předpisům v nabídce.

Znamená to, že se v této věci pravděpodobně chystá legislativní změna. V jednom z příspěvků na sociální síti X Musk minulý týden uvedl, že funkce "Full Self-Driving" bude od prvního čtvrtletí 2025 k dispozici se všemi svými funkcemi v Evropě i Číně, "s výhradou schválení regulačním orgánem".

Fakt, že Musk uvádí konkrétní časový rámec zprovoznění systému, znamená, že si je schválením jistý. V jednom z následných tweetů zároveň upřesnil, že trhy s pravostranným řízením přijdou na řadu až v druhém čtvrtletí příštího roku.

V českém konfigurátoru je funkce uvedena mezi položkami příplatkové výbavy, Tesla za ni chce rovných 200 tisíc korun. To je o poznání víc, než na kolik vyjde zákazníky v okolních zemích platících eurem (podle současného kurzu je to 187 875 korun), zároveň ale méně, než kolik stojí v Polsku (v přepočtu 227 955 Kč).

Autonomní řízení nabízí Tesla v USA od roku 2015. Někteří nespokojení zákazníci Tesly automobilce vyčítají, že název Autopilot vyvolává dojem, jako by se řízení Tesly mohlo obejít bez aktivní účasti řidiče, což ale není pravda. Na rozdíl od dosud v Evropě nabízených verzí však nejvyšší úroveň Autopilota nevyžaduje přítomnost rukou na volantu.

Automobilka na svých stránkách upozorňuje, že "aktuálně dostupné funkce vyžadují aktivní dohled řidiče a neumožňují autonomní řízení vozidla. Některé prvky vyžadují potvrzení blinkrem a jsou vzdálenostně omezeny". Zároveň Tesla slibuje, že "jak se budou tyto funkce autonomního řízení vyvíjet, vaše vozidlo bude průběžně modernizováno prostřednictvím bezdrátových aktualizací softwaru".

O bezpečnosti současné podoby Autopilota panují pochyby. Tesla pro autonomní jízdu jako jediná automobilka nevyužívá Lidar, který odráží vlny od pevných překážek, ale pouze soustavu kamer. Musk opakovaně vysvětloval, že řidič se také musí spoléhat pouze na svůj zrak, avšak zařízení Tesly několikrát selhalo v situaci, kdy kamery oslepilo zapadající slunce. V jednom z případů auto takto "přehlédlo" kamion křižující Tesle jízdní dráhu.

Autopilot Tesly zřejmě opět selhal. Na dálnici naboural do převráceného kamionu | Video: Associated Press
 

Právě se děje

Další zprávy