Foto: Tatra slaví 120. výročí představení prvního vozu Präsident limitovanou edicí náklaďáků Phoenix

Speciální edice sklápěček Tatra Phoenix Euro 6 nese jméno prvního sériového automobilu vyrobeného v kopřivnické továrně
1897 - NW Präsident byl prvním sériovým automobilem vyráběným na území Rakousko-Uherska. Koncepčně vycházel z německého automobilu Benz Phaeton a poháněl jej dvouválcový motor o zdvihovém objemu 2,7 litru a výkonu 5 kW.
1908 - Předchůdce dnešních tater, první nákladní automobil NW typ R Jaguár
1914 - NW TL2 a TL4 byly první sériově vyráběné kopřivnické nákladní automobily. Právě na nich se v roce 1919 poprvé objevil nápis Tatra, který se v roce 1921 stal oficiálně jménem automobilky
1923 - Tatra T11 slavného konstruktéra Hanse Ledwinky se stala prvním modelem automobilky, který využíval páteřový nosný rám a měl vzadu výkyvné polonápravy
Foto: Tatra
Jiří Kaloč
17. 4. 2017 7:06
Tatra představila speciální model nákladního vozu Phoenix na oslavu 120. výročí představení legendárního vozu NW Präsident, který se v roce 1897 stal vůbec prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku. Symbolicky bude vyrobena limitovaná edice 120 modelů Tatry Phoenix Euro 6 Präsident. Pojďte se s námi prostřednictvím galerie podívat, co všechno se během 120 let v historii kopřivnické automobilky stalo.

Historie značky Tatra je samozřejmě mnohem delší. Všechno začalo už v roce 1850, když Ignác Šustala započal v Nesselsdorfu (dnes Kopřivnici) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.

O osm let později se spojil s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem. Nová firma Schustala and Comp. se i nadále věnovala kočárům, ale v 80. letech století páry rozšířila nabídku také o železniční vagóny.

V roce 1891 pak byla založena firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW), která začala o pár let později vyvíjet první automobil. Jeho tvůrce Leopold Sviták se přitom nechal inspirovat německým automobilem Benz Phaeton, který do Kopřivnice přivezl baron a továrník Theodor von Liebeg z Reichenbergu (dnešní Liberec).

Hlavně díky jeho přátelství s Karlem Benzem mohl Sviták použít i dvouválcový motor Benz. Výsledek připomínal kočár bez koní a veřejnosti se poprvé prezentoval demonstrační jízdou 21. a 22. května 1898 z Nesseldorfu do Vídně. Trasu dlouhou 328 km jel lehce přes 24 hodin, přičemž čistá jízda trvala 14,5 hodiny při průměrné rychlosti 22,62 km/h.

Automobil pak byl darován rakouskému automobilovému klubu, po jehož prezidentovi dostal jméno, a dnes je součástí expozice Národního technického muzea v Praze. A tím to všechno začalo…

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Junior Lamparter předčil na MS dospělé sdruženáře, Vytrval byl 22.

Rakušan Johannes Lamparter udržel vedení po skoku a stal se sdruženářským mistrem světa na velkém můstku. Devatenáctiletý Rakušan mezi dospělými triumfoval jen tři týdny po té, co získal juniorský světový titul. Nejlepším českým reprezentantem byl tentokrát Jan Vytrval, který obsadil 22. místo, což je jeho nejlepší umístění na vrcholné akci.

Další zprávy