Foto: Tatra slaví 120. výročí představení prvního vozu Präsident limitovanou edicí náklaďáků Phoenix

Speciální edice sklápěček Tatra Phoenix Euro 6 nese jméno prvního sériového automobilu vyrobeného v kopřivnické továrně
1897 - NW Präsident byl prvním sériovým automobilem vyráběným na území Rakousko-Uherska. Koncepčně vycházel z německého automobilu Benz Phaeton a poháněl jej dvouválcový motor o zdvihovém objemu 2,7 litru a výkonu 5 kW.
1908 - Předchůdce dnešních tater, první nákladní automobil NW typ R Jaguár
1914 - NW TL2 a TL4 byly první sériově vyráběné kopřivnické nákladní automobily. Právě na nich se v roce 1919 poprvé objevil nápis Tatra, který se v roce 1921 stal oficiálně jménem automobilky
1923 - Tatra T11 slavného konstruktéra Hanse Ledwinky se stala prvním modelem automobilky, který využíval páteřový nosný rám a měl vzadu výkyvné polonápravy
Foto: Tatra
Jiří Kaloč
17. 4. 2017 7:06
Tatra představila speciální model nákladního vozu Phoenix na oslavu 120. výročí představení legendárního vozu NW Präsident, který se v roce 1897 stal vůbec prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku. Symbolicky bude vyrobena limitovaná edice 120 modelů Tatry Phoenix Euro 6 Präsident. Pojďte se s námi prostřednictvím galerie podívat, co všechno se během 120 let v historii kopřivnické automobilky stalo.

Historie značky Tatra je samozřejmě mnohem delší. Všechno začalo už v roce 1850, když Ignác Šustala započal v Nesselsdorfu (dnes Kopřivnici) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.

O osm let později se spojil s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem. Nová firma Schustala and Comp. se i nadále věnovala kočárům, ale v 80. letech století páry rozšířila nabídku také o železniční vagóny.

V roce 1891 pak byla založena firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW), která začala o pár let později vyvíjet první automobil. Jeho tvůrce Leopold Sviták se přitom nechal inspirovat německým automobilem Benz Phaeton, který do Kopřivnice přivezl baron a továrník Theodor von Liebeg z Reichenbergu (dnešní Liberec).

Hlavně díky jeho přátelství s Karlem Benzem mohl Sviták použít i dvouválcový motor Benz. Výsledek připomínal kočár bez koní a veřejnosti se poprvé prezentoval demonstrační jízdou 21. a 22. května 1898 z Nesseldorfu do Vídně. Trasu dlouhou 328 km jel lehce přes 24 hodin, přičemž čistá jízda trvala 14,5 hodiny při průměrné rychlosti 22,62 km/h.

Automobil pak byl darován rakouskému automobilovému klubu, po jehož prezidentovi dostal jméno, a dnes je součástí expozice Národního technického muzea v Praze. A tím to všechno začalo…

 

Právě se děje

před 21 minutami

Parkurová série Global Champions se vrátí až příští rok

Jezdci se naposledy na kolbišti představili na začátku března v Dauhá. Od té doby vedení soutěže kvůli šířící se nákaze a zaváděným opatřením v jednotlivých zemích závody odkládalo. A přestože se postupně omezení ruší, není podle představitelů série reálné mezinárodní soutěž obnovit.

"Musíme se řídit pravidly vlád a zdravotních úřadů, která se neustále mění, a to v rychlém sledu, což má zásadní dopad na mezinárodní plánování," uvedli zástupci Global Champions Tour na webu.

Připomněli, že omezení cestování se v různých částech světa liší, takže by všichni jezdci nemohli závodit. "Navíc je tu riziko druhé vlny na podzim, léčba nebo vakcína neexistuje, což logistické plánování dál komplikuje," doplnili.

před 40 minutami

Mistry pěvce norimberské ve Státní opeře nahradí Tristan a Isolda

Listopadové uvedení opery Richarda Wagnera Mistři pěvci norimberští, které mělo být vrcholem sezony v pražské Státní opeře, nahradí Tristan a Isolda. Důvodem jsou stávající hygienická opatření, která velkým divadlům komplikují zkoušení mnohočlenného orchestru a sboru, stejně jako omezení mezistátní dopravy a nepřítomnost zahraničních umělců. "Karanténou způsobené zpoždění neumožňuje odpovědně nastudovat očekávaný operního opus," vysvětluje ředitel Národního divadla Jan Burian. Na programu místo toho bude jiný, méně výpravný a také pro sbor méně náročný Wagnerův titul Tristan a Isolda. Ten uvede Státní opera 26. listopadu. Předprodej vstupenek začne 1. června.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Štetina prodloužil se Spartou smlouvu do roku 2022

Slovenský fotbalista Lukáš Štetina prodloužil smlouvu s pražskou Spartou, která by mu vypršela po této sezoně. Osmadvacetiletý obránce zůstane podle nového kontraktu na Letné do konce června 2022. Sparta o tom informovala na svém webu.

Štetina přišel do Sparty v létě 2017 z jiného pražského klubu Dukly. V prvním roce patřil k oporám a spoluhráči ho zvolili nejlepším hráčem sezony. Pak důrazný stoper ztratil místo v sestavě a spekulovalo se o jeho odchodu.

Štetina ale dostal důvěru od trenéra Václava Kotala a v posledních dvou březnových soutěžních zápasech před koronavirovou pauzou nastoupil od začátku. Za výkony proti Ostravě a Slavii byl chválen.

"Tahle smlouva je určitě zadostiučinění. To, co dělám pro fotbal, se mi vrátilo. Věřím i ve fotbalového boha a v tom mám před sebou čistý stůl," řekl Štetina v rozhovoru pro klubovou televizi.

Další zprávy