Historie značky Tatra je samozřejmě mnohem delší. Všechno začalo už v roce 1850, když Ignác Šustala započal v Nesselsdorfu (dnes Kopřivnici) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.
O osm let později se spojil s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem. Nová firma Schustala and Comp. se i nadále věnovala kočárům, ale v 80. letech století páry rozšířila nabídku také o železniční vagóny.
V roce 1891 pak byla založena firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW), která začala o pár let později vyvíjet první automobil. Jeho tvůrce Leopold Sviták se přitom nechal inspirovat německým automobilem Benz Phaeton, který do Kopřivnice přivezl baron a továrník Theodor von Liebeg z Reichenbergu (dnešní Liberec).
Hlavně díky jeho přátelství s Karlem Benzem mohl Sviták použít i dvouválcový motor Benz. Výsledek připomínal kočár bez koní a veřejnosti se poprvé prezentoval demonstrační jízdou 21. a 22. května 1898 z Nesseldorfu do Vídně. Trasu dlouhou 328 km jel lehce přes 24 hodin, přičemž čistá jízda trvala 14,5 hodiny při průměrné rychlosti 22,62 km/h.
Automobil pak byl darován rakouskému automobilovému klubu, po jehož prezidentovi dostal jméno, a dnes je součástí expozice Národního technického muzea v Praze. A tím to všechno začalo…