Foto: Tatra slaví 120. výročí představení prvního vozu Präsident limitovanou edicí náklaďáků Phoenix

Speciální edice sklápěček Tatra Phoenix Euro 6 nese jméno prvního sériového automobilu vyrobeného v kopřivnické továrně
1897 - NW Präsident byl prvním sériovým automobilem vyráběným na území Rakousko-Uherska. Koncepčně vycházel z německého automobilu Benz Phaeton a poháněl jej dvouválcový motor o zdvihovém objemu 2,7 litru a výkonu 5 kW.
1908 - Předchůdce dnešních tater, první nákladní automobil NW typ R Jaguár
1914 - NW TL2 a TL4 byly první sériově vyráběné kopřivnické nákladní automobily. Právě na nich se v roce 1919 poprvé objevil nápis Tatra, který se v roce 1921 stal oficiálně jménem automobilky
1923 - Tatra T11 slavného konstruktéra Hanse Ledwinky se stala prvním modelem automobilky, který využíval páteřový nosný rám a měl vzadu výkyvné polonápravy Zobrazit 19 fotografií
Foto: Tatra
Jiří Kaloč
17. 4. 2017 7:06
Tatra představila speciální model nákladního vozu Phoenix na oslavu 120. výročí představení legendárního vozu NW Präsident, který se v roce 1897 stal vůbec prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku. Symbolicky bude vyrobena limitovaná edice 120 modelů Tatry Phoenix Euro 6 Präsident. Pojďte se s námi prostřednictvím galerie podívat, co všechno se během 120 let v historii kopřivnické automobilky stalo.

Historie značky Tatra je samozřejmě mnohem delší. Všechno začalo už v roce 1850, když Ignác Šustala započal v Nesselsdorfu (dnes Kopřivnici) se dvěma tovaryši výrobu kočárů a bryček.

O osm let později se spojil s Adolfem Raškou a Karlem Moslerem. Nová firma Schustala and Comp. se i nadále věnovala kočárům, ale v 80. letech století páry rozšířila nabídku také o železniční vagóny.

V roce 1891 pak byla založena firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (NW), která začala o pár let později vyvíjet první automobil. Jeho tvůrce Leopold Sviták se přitom nechal inspirovat německým automobilem Benz Phaeton, který do Kopřivnice přivezl baron a továrník Theodor von Liebeg z Reichenbergu (dnešní Liberec).

Hlavně díky jeho přátelství s Karlem Benzem mohl Sviták použít i dvouválcový motor Benz. Výsledek připomínal kočár bez koní a veřejnosti se poprvé prezentoval demonstrační jízdou 21. a 22. května 1898 z Nesseldorfu do Vídně. Trasu dlouhou 328 km jel lehce přes 24 hodin, přičemž čistá jízda trvala 14,5 hodiny při průměrné rychlosti 22,62 km/h.

Automobil pak byl darován rakouskému automobilovému klubu, po jehož prezidentovi dostal jméno, a dnes je součástí expozice Národního technického muzea v Praze. A tím to všechno začalo…

 

Právě se děje

Další zprávy