Takto se v Číně dělají Škodovky. Antény na ně nemontují

Radek Pecák Radek Pecák
23. 4. 2011 14:33
LED zadní svítilny používané na čínských octaviích a superbech možná dostanou i auta v tuzemsku
Foto: Škoda-auto

Šanghaj - Jing Rui, Ming Rui a Hao Rui. Tak Škodovka v Číně označuje své tři zde vyráběné a prodávané modely, tedy fabii, octavii a superb. Jak se za dva roky, až se tu také začne vyrábět, bude jmenovat yeti, zatím známo není.

Každopádně lze příběh Škodovky v Číně zařadit do těch nejúspěšnějších. Přestože své působení na trhu s auty v této zemi začala teprve před čtyřmi lety, dnes už zde prodává skoro čtvrtinu své celkové produkce.

Loňský údaj 180 000 zde prodaných aut navíc s velkou pravděpodobností nebude nepřekonatelný. Jen za první čtvrtletí se tu totiž prodalo 54 000 Škodovek, což je oproti loňsku více než čtvrtinový nárůst a navíc objednávek zejména na octavie přibývá takovým tempem, že je továrna nestačí uspokojovat.

Továrna je nejmodernější v zemi

Škodovky se v současné době vyrábí ve společném závodě s německým Volkswagenem v Šanghaji. Tuto v současné době nejmodernější továrnu v zemi si mohl prohlédnout i redaktor Aktuálně.cz.

Ve výrobních halách jsou instalovány dvě montážní linky. Nejsou sice nejmodernější, obě sem byly přeneseny již použíté z Německa, kde byly v závodech VW nahrazeny novějšími, přesto je to prý v porovnání s těmi, na kterých své vozy vyrábějí místní automobilky, skoro technický zázrak.

Na obou linkách se Škodovky vyrábějí společně s různými modely Volkswagen. Těch je pochopitelně více než Škodovek. Například má závod Shanghai VW ve výrobním programu modely Volkswageny Lavida (jde o sedan vycházející z modelu Bora),  americkou verzi modelu Passat a dále Tiguany, Touaregy, Pola a Tourany. Z pásů sjíždí i model Santana - první vůz, který začal už v osmdesátých letech minulého století Volkswagen v Číně vyrábět.

VW Santana motorizoval Čínu

Pro Číňany je dnes Santana - zvláštní hranatý velký model, v podstatě symbolem automobilu a hlavně značky Volkswagen. Dokonce se traduje historka, že když Volkwagen představoval v Číně SUV Tiguan, jeden z čínských hostů pak svým známým sděloval, že jde vlastně o Santana Jeep.

Právě vozy Santana je možné dosud nejčastěji spatřit v ulicích Šanghaje jako taxíky. Jsou také dvoubarevně lakované, přičemž horní část bývá lakována poměrně světle a vesele. To je velký rozpor s ostatním vozovým parkem, protože v něm převažuje černá, šedivá a stříbrná, občas se vyskytne i červená.

Jak nám vysvětlili lidé ze Škodovky, kteří v Číně působí, Číňané pokládají bílou za barvu smutku a například zelenou za barvu přinášející smůlu.

Číňané sedí na měkčím

Škodovky, které se v Číně vyrábějí, jsou v podstatě úplně stejné jako ty, které sjíždí z montážních linek v Mladé Boleslavi, případně Kvasinách. Mají na sobě jen více chromovaných linek, sedačky mají měkčí výplně než evropské specifikace a také nejsou obouvány do nízkoprofilových pneumatik.

I když v Šanghaji silnice vypadaly poměrně kvalitně, jinde to prý zdaleka není pravidlem, a tak by pneumatiky s nízkým profilovým číslem často přicházely k úhoně. Proto je také standardní velikost pneumatik pro superb pouze 16 palců.

Důležité události pro značku Škoda v Číně

  • 2006 vstup značky Škoda na čínský trh
  • 2007 otevření první prodejny a představení modelu octavia
  • 2008 uvedení modelu Fabia
  • 2009 začátek prodejů vozu Superb
  • 2010 facelift Octavie
  • 2013 uvedení modelu yeti na trh

Hlavní rozdíl u například čínské octavie oproti té tuzemské, ale najde pozorvatel na zádi. Jednak na střeše chybí anténa rádia, neboť je zakomponována do zadního skla a jednak koncové svítilny tvoří LED diody. Ty se prý možná budou jednou vozit i do Čech.

Škodovky se prodávají výhradně s benzinovými motory (vždy jde o čtyřválce) a výhradně v "krátké" variantě karosérie. V případě octavie je největší zájem o motory 1,4 TSI a 1,6 l,  přičemž tři pětiny z nich mají i automatickou převodovku, u superbu převažuje motor 1,8 TSI. Tam už je samočinná převodovka (většinou Tiptronic) v 90 procentech aut.

 

Právě se děje

Další zprávy