Martin Přibyl
30. 11. 2018 6:03
Americká Tesla má příští rok přivézt do Evropy svůj "levný" Model 3, narazí ale na tvrdou opozici. Ani podle konkurenčních automobilek totiž elektromobily nemají být již jen okrajovou záležitostí pro nadšence. V nejbližší době se z nich má stát plnohodnotná alternativa k autům s dieselovým nebo benzinovým motorem. Volkswagen by se u svých elektroaut chtěl dokonce nafťákům dorovnat cenou. Podívejte se na přehled plánů jednotlivých výrobců.
Důvodem není jen Tesla
Evropské, japonské i americké automobilky k tomu ovšem nenutí jen konkurence v podobě průkopnické Tesly. Klíčové jsou i stále přísnější limity emisí oxidu uhličitého. Zatímco dnes vypustí běžné evropské auto do ovzduší 113 gramů CO2 na kilometr, za tři roky bude platit omezení na 95 gramů a v roce 2025 klesne limit o dalších patnáct procent. Mezi odborníky i představiteli autoprůmyslu panuje přesvědčení, že s konvenčními spalovacími motory se těchto cílů dosáhnout nepodaří.
Kdo bude prodávat auta s průměrnými vyššími emisemi oxidu uhličitého, bude platit pokuty. "Kvůli dodržení emisních předpisů se automobilkám bude vyplácet elektrické vozy prodávat i s minimální či nulovou marží. Výrazné pokuty za překročení stanovených limitů emisí pro ně budou neradostnou alternativou," říká Petr Knap, partner EY pro automobilový sektor.