Odborníci z nezávislé zkušební organizace Dekra Automobil začnou navštěvovat tuzemské autobazary a kontrolovat je. "Budeme to dělat bez ohlášení, anonymně. Podle zásad mystery shoppingu." vysvětlil Jan Kupec z Dekry.
Do autobazarů začnou zaměstnanci a proškolení spolupracovníci této organizace chodit od září. "Budou to jak jednotlivci, tak třeba i páry, případně celé rodiny včetně dětí," odhalil.
Chtějí tak co nejvěrněji napodobit typy lidí, kteří skutečně v autobazarech nakupují ojeté automobily. Přitom si budou všímat chování pracovníků autobazarů, jejich odbornosti a třeba i kulturnosti prodeje.
"Auto si samozřejmě nekoupíme, ale v případě pochybností při jeho prezentaci můžeme například nechat vůz v rámci zkušební jízdy odvézt do nějakého spolupracujícího servisu v okolí autobazaru a tam jeho stav prověřit," vysvětluje Kupec.
Tyto prověrky autobazarů si u Dekry objednalo občanské sdružení „Věci automobilové". To na svých stránkách zveřejňuje hodnocení stovek tuzemských prodejen s ojetými vozy, zatím však pouze podle počtu nabízených služeb.
Na nedostatky upozornili zákazníci
"Nutnost fyzicky prověřit autobazary vyplynula po vyhodnocení průzkumu, který pro nás udělala agentura STEM/MARK," vysvětlil Pavel Foltýn ze zmíněného občanského sdružení.
Průzkum se dělal mezi více než pěti stovkami tuzemských občanů - těch, kteří si v posledních dvou letech koupili nebo prodali automobil v autobazaru.
Podívejte se, jak se připravuje auto do prodeje ve velkém autobazaru:
"Spektrum nedostatků, které respondenti zmínili v průzkumu, je velice široké. Například 31 % respondentů zaznamenalo skryté vady, 20 % respondentů zmiňovalo odlišnou cenu vozu v nabídce a ve skutečnosti, 29 % stočené kilometry, 20 % neochotný a arogantní personál atd.," vypočítává Foltýn.
Lidé si také v průzkumu stěžovali na to, že často mají na svých internetových stránkách autobazary v nabídce fiktivní automobily, aby přílákaly zájem kupujících, nebo nabízejí vozy dovezené ze zahraničí, u nichž nebyla zaplacena DPH.
Je i kodex pro prodejce ojetin
"Proto jsme připravili kodex pro obchodníky s ojetými auty, který na tyto nešvary pamatuje. Například by mělo být povinností autobazaru seznámit zákazníka s tím, jak dopadla kontrola stavu ujetých kilometrů a kolik budou stát opravy nutné k uvedení prodávaného vozu do řádného technického stavu, " dodal Foltýn. Zároveň by obchodník měl vždy dávat právní záruku na původ vozu a správnost čísla VIN.
Sdružení postupně hodlá lidem poškozeným autobazary nabízet právní zastoupení či možnost nechat si za úplatu zkontrolovat konkrétní vůz soudním znalcem. "Tyto služby budou ale pochopitelně zpoplatněné," vysvětlil.
Většina ze zmíněných aktivit je určena především na pomoc a obranu těm, kteří v autobazaru vůz kupují. "Je nám ale jasné, že zejména velké autobazary dnes ve velké míře vydělávají na lidech v nouzi, kteří přijedou prodat svůj vůz," přípouští Fotýn. Proto by se také zřejmě na internetových stránkách veciautomobilove.cz mohly v příštích měsících objevit i obvyklé ceny v tuzemsku nejprodávanějších ojetých automobilů.
Své zkušenosti z prodeje či koupě auta v autobazaru pište na : [email protected]