Malých aut s dospěláckým charakterem, ale za rozumnou cenu, není na trhu mnoho. Suzuki ho má a jmenuje se Swift, od roku 2003 ho označuje za globální model a během 20 let se prodalo ve 169 zemích světa přes devět milionů kusů celkem čtyř generací.
S výjimkou Antarktidy se dostal na všechny kontinenty, a to v různých verzích, nejen jako třídveřový či pětidveřový hatchback, ale také jako kabriolet či sedan, oblíbený je i s pohonem všech kol. A dokonce se dá napočítat až 26 názvů, pod kterým se po světě prodával.
Nyní přichází na trh generace pátá. Oproti pravidlu, kdy téměř všechna nová auta kynou, Suzuki zůstává věrné zažité koncepci, a tak je Suzuki pořád malým autem s délkou 3,9 metru, protáhlo se jen o dva centimetry.
Design se přepracoval, ale zřejmě tak, aby padl do vkusu těch, kteří mají malé Suzuki rádi. A tak stále působí vizuálně sympaticky. Černé boční sloupky kontrastující s lakem karoserie zajišťují, že auto působí vzdušně, k dispozici je i dvoubarevné lakování.
Spoustu detailů zůstalo stejných s předchozím modelem, třeba klíček nebo také volant či čalounění sedadel. Interiér ale rozhodně nepůsobí zbytečně oldschoolově, dominuje mu dotykový displej s hezkou grafikou, pod kterým se nachází samostatný panel klimatizace. Má úhlopříčku devět palců, o dva více než minulá generace. A nyní i bezdrátově funguje Apple CarPlay i Android Auto.
K velké změně ale došlo pod kapotou, kde se původní atmosférický benzinový čtyřválec o objemu 1,2 litru nahradil sice motorem o stejném objemu, ale o válec chudším. Jde o pohonnou jednotku vyvinutou přímo Suzuki a důvodem k výměně je samozřejmě snaha o snížení emisí, nový agregát vypouští zhruba o 10 gramů emisí CO2 méně.
Má mild-hybridní technologii, k základním 61 kW a 112 Nm tak přidává malý elektromotor o výkonu 2,3 kW a 60 Nm, který funguje jako startér-generátor. Kdo je zvyklý na malé turbomotory, musí se naučit při rozjíždění využít víc plynu, ale auto zrychluje velmi sympaticky a v nízkých otáčkách se zbytečně nedusí.
Příjemnému jízdnímu projevu napomáhá i to, že je velmi lehký, provozní hmotnost je 919 kg. K dispozici je příjemně řadící buď manuální pětikvalt, nebo pak bezestupňová převodovka CVT.
Suzuki také připomíná, že se při vývoji nové generace věnovali technice a zaměřili se na zrychlení reakční doby řízení a potlačení bočních náklonů důmyslnějším uložením stabilizátorů.
Ceník byl zveřejněn začátkem června. Základní model je v porovnání s předchozí generací dražší o 20 tisíc korun, automobilka ale přidává výbavu navíc.
Nejlevnější Swift za 389 900 Kč je vybavený elektricky ovládanými okny, manuální klimatizací, audiosoustavou s dotykovým displejem, zadní parkovací kamerou, adaptivním tempomatem a také řadou bezpečnostních asistentů.
Patří mezi ně systém nouzového brzdění, udržování v jízdních pruzích, rozpoznávání značek i únavy řidiče a sledování provozu za vozem. Čtyřkolka se dá pořídit od 457 tisíc korun od výbavy Premium, stejně jako Swift s CVT převodovkou, který vyjde minimálně na 451 tisíc.