Suzuki plánuje většinu nových Vitar prodat s pohonem 4x4

Ondřej Běhal
25. 3. 2015 6:27
Japonský vůz klame tělem. Ve skutečnosti nejde o nástupce známého modelu Grand Vitara, ale vozu s označením SX-4.
Suzuki Vitara s pohonem všech kol zvládne i těžší nástrahy než jsou ty, které číhají na polní cestě.
Suzuki Vitara s pohonem všech kol zvládne i těžší nástrahy než jsou ty, které číhají na polní cestě. | Foto: Suzuki

Segment malých vozů kategorie SUV, tedy aut s rysy offroadů ovšem určených převážně na asfalt, nabobtnal za poslední čtyři roky o více než dvojnásobek. Podle interních údajů automobilky Suzuki činil podíl těchto automobilů na evropském trhu v roce 2010 jen něco přes dvě procenta, loni už to bylo více než pět procent. Modelů v tomto segmentu neustále přibývá. Jednou z novinek je Suzuki Vitara.

V Česku se tato čísla nedají přímo srovnat. Svaz dovozců automobilů totiž sleduje kategorii SUV a terénních aut jako celek bez rozdělení velikosti. Její podíl za první dva měsíce roku 2015 dosáhl na trhu nových vozů rekordních 18,37 %. V roce 2010 to bylo přitom jen 11,74 %.

Foto: Suzuki

Nové Suzuki Vitara sice jménem odkazuje na velký terénní vůz Grand Vitara, ale ve skutečnosti půjde o nástupce menšího modelu SX4. Délkou 4,18 metru se z konkurentů nejvíce blíží Peugeotu 2008 a Škodě Yeti.

Na náš trh se přitom aktuálně hrne hned několik aut podobné velikosti. Jde o Fiat 500X, Jeep Renegade nebo Mazda CX-3.

Pohon všech kol není standard

Spousta malých a kompaktních SUV nabízí pouze pohon předních kol. Konkrétně například francouzské vozy Citroën C4 Cactus, Peugeot 2008 a  Renault Captur nebo korejská Kia Soul. Fiat 500X nebo Nissan Juke sice pohon 4x4 mít mohou, ale pouze v nejdražších verzích, o které není takový zájem.

Foto: Ondřej Běhal

„My naopak počítáme, že více aut prodáme, stejně jako v případě úspěšného modelu SX4, s pohonem všech kol,“ říká ředitel prodeje automobilů značky Suzuki v Česku Tomáš Teufl.

V tom by byla Vitara mezi malými a kompaktními SUV unikátní. I u konkurentů s dostupnými cenami verzí 4x4 Češi preferují levnější pohon jedné nápravy – u Škody Yeti činil v únoru 2015 podíl pohonu všech kol jednu třetinu a u Dacie Duster necelou polovinu.

První testy, které jsme se Suzuki Vitara absolvovali v Portugalsku, hypotézám o oblibě verze s pohonem všech kol nahrávají. Porovnávali jsme na stejné trase auto s benzinovým motorem 1.6 jak v provedení 4x4 tak 4x2. Pomoc poháněných zadních kol byla silně cítit při ostřejší jízdě i na suchém asfaltu. Auto v prudších zatáčkách ochotněji a bez zásahů elektroniky zatáčelo.

Ještě výraznější rozdíl jsme pochopitelně zaznamenali na polních cestách a terénním polygonu. Pouze pro varianty s pohonem 4x4 je určen režim Sport, který zejména u naftové verze výrazně zostří reakci na plyn a posouvá atraktivitu jízdy s malým SUV do špičkových dimenzí.

Malý je rozdíl mezi spotřebou benzinové „dvoukolky“ a „čtyřkolky“. Činí pouze tři desetiny litru. Verze 1.6 4x4 si řekne jen o 5,6 l benzinu na 100 km, a na rozdíl od konkurenčních turbomotorů lze takové hodnoty celkem snadno dosáhnout i v praxi. Daní za to je lenost motoru v běžných otáčkách.

Podrobný test nového Suzuki Vitara, které jsme zkoušeli se čtyřmi různými variantami pohonu, čtěte zde.

Ceny nového Suzuki Vitara se dozvíme při dubnovém uvedení na český trh. „Vitara musí být už kvůli výrazně vyšší úrovni standardní výbavy dražší než SX4,“ upozorňuje Teufl. Dobře vybavené Suzuki SX4 se doprodávalo s pohonem jedné nápravy za 270 tisíc a s pohonem všech kol s lepší výbavou za 350 tisíc.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 7 hodinami

Bayern i v oslabení zvládl bundesligový zápas ve Fürthu a vyhrál 3:1

Fotbalisté Bayernu Mnichov porazili v předehrávce 6. kola německé ligy Fürth 3:1, přestože proti nováčkovi hráli takřka celý druhý poločas v oslabení. Po úvodní remíze vyhráli v sezoně páté utkání za sebou a vedou neúplnou tabulku o tři body před Wolfsburgem, který má sobotní zápas k dobru.

Skóre otevřel v 10. minutě Thomas Müller, po půlhodině hry zvýšil na 2:0 Joshua Kimmich. Tři minuty po začátku druhého poločasu ale dostal za ostrý faul červenou kartu Benjamin Pavard a bavorský tým se v deseti na výhru ještě hodně nadřel. Ve vyhrocené atmosféře dostal žlutou kartu v 64. minutě i trenér Bayernu Julian Nagelsmann.

Uklidnění úřadujícím šampionům přinesl v 68. minutě vlastní gól Sebastiana Griesbecka, po němž Bayern vedl už o tři branky. V závěru už jen zkorigoval stav přesnou hlavičkou Cedric Itten.

Aktualizováno před 8 hodinami

Brabec vnímá po debatě o Turówě posun, příští týden se sejde s polským ministrem

Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vnímá po pátečním jednání expertních týmů významný posun v některých bodech ohledně polského hnědouhelného dolu Turów. Příští týden, pravděpodobně v pondělí, bude jednat s polským protějškem Michalem Kurtykou, později opět zasednou i odborné týmy.  Polský prezident Duda ke sporu řekl v televizi, že se Polsko nemůže připravit o 7 procent energetického trhu a že vybízí k dialogu.

Podle Česka důl Turów u česko-polské hranice mimo jiné ohrožuje zásoby pitné vody v českých obcích. Soudní dvůr Evropské unie v pondělí uvalil na Polsko pokutu půl milionu eur denně (asi 12,7 mil. Kč) za neuposlechnutí předchozího soudního příkazu k přerušení těžby v dole.

Unijní soud už v květnu vydal na základě české žaloby předběžné rozhodnutí o zastavení těžby v dole. Polská vláda reagovala oznámením, že důl zavřít nehodlá, a stejné stanovisko zaujal také generální ředitel společnosti PGE, vlastníka dolu. Náhlé zastavení těžby by podle Polska ohrozilo energetickou bezpečnost země a tisíce pracovních míst. Soud následně vyměřil Polsku zmíněnou pokutu.

Polský ministr spravedlnosti Zbigniew Ziobro v pátek podle agentury PAP řekl, že Soudní dvůr Evropské unie neměl v dané etapě sporu o důl Turów právo uložit Polsku pokutu. Spor o Turów před unijním soudem ještě nedospěl k verdiktu. 

Brabec nechtěl být ohledně možné dohody konkrétní. "Dokud není domluveno všechno, není domluveno nic. Nicméně bylo několik bodů, které byly významně sporné celou dobu. Dnes po jednání vnímám posun v některých a uvidíme. Nechci konkretizovat," řekl v pátek. "Jsem rád, že se i po dnešním jednání přiblížil kompromis, který snad bude přijatelný pro obě strany, který snad budou umět schválit obě vlády," doplnil liberecký hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Zdroj: ČTK
Další zprávy