Segment malých vozů kategorie SUV, tedy aut s rysy offroadů ovšem určených převážně na asfalt, nabobtnal za poslední čtyři roky o více než dvojnásobek. Podle interních údajů automobilky Suzuki činil podíl těchto automobilů na evropském trhu v roce 2010 jen něco přes dvě procenta, loni už to bylo více než pět procent. Modelů v tomto segmentu neustále přibývá. Jednou z novinek je Suzuki Vitara.
V Česku se tato čísla nedají přímo srovnat. Svaz dovozců automobilů totiž sleduje kategorii SUV a terénních aut jako celek bez rozdělení velikosti. Její podíl za první dva měsíce roku 2015 dosáhl na trhu nových vozů rekordních 18,37 %. V roce 2010 to bylo přitom jen 11,74 %.
Nové Suzuki Vitara sice jménem odkazuje na velký terénní vůz Grand Vitara, ale ve skutečnosti půjde o nástupce menšího modelu SX4. Délkou 4,18 metru se z konkurentů nejvíce blíží Peugeotu 2008 a Škodě Yeti.
Na náš trh se přitom aktuálně hrne hned několik aut podobné velikosti. Jde o Fiat 500X, Jeep Renegade nebo Mazda CX-3.
Pohon všech kol není standard
Spousta malých a kompaktních SUV nabízí pouze pohon předních kol. Konkrétně například francouzské vozy Citroën C4 Cactus, Peugeot 2008 a Renault Captur nebo korejská Kia Soul. Fiat 500X nebo Nissan Juke sice pohon 4x4 mít mohou, ale pouze v nejdražších verzích, o které není takový zájem.
„My naopak počítáme, že více aut prodáme, stejně jako v případě úspěšného modelu SX4, s pohonem všech kol,“ říká ředitel prodeje automobilů značky Suzuki v Česku Tomáš Teufl.
V tom by byla Vitara mezi malými a kompaktními SUV unikátní. I u konkurentů s dostupnými cenami verzí 4x4 Češi preferují levnější pohon jedné nápravy – u Škody Yeti činil v únoru 2015 podíl pohonu všech kol jednu třetinu a u Dacie Duster necelou polovinu.
První testy, které jsme se Suzuki Vitara absolvovali v Portugalsku, hypotézám o oblibě verze s pohonem všech kol nahrávají. Porovnávali jsme na stejné trase auto s benzinovým motorem 1.6 jak v provedení 4x4 tak 4x2. Pomoc poháněných zadních kol byla silně cítit při ostřejší jízdě i na suchém asfaltu. Auto v prudších zatáčkách ochotněji a bez zásahů elektroniky zatáčelo.
Ještě výraznější rozdíl jsme pochopitelně zaznamenali na polních cestách a terénním polygonu. Pouze pro varianty s pohonem 4x4 je určen režim Sport, který zejména u naftové verze výrazně zostří reakci na plyn a posouvá atraktivitu jízdy s malým SUV do špičkových dimenzí.
Malý je rozdíl mezi spotřebou benzinové „dvoukolky“ a „čtyřkolky“. Činí pouze tři desetiny litru. Verze 1.6 4x4 si řekne jen o 5,6 l benzinu na 100 km, a na rozdíl od konkurenčních turbomotorů lze takové hodnoty celkem snadno dosáhnout i v praxi. Daní za to je lenost motoru v běžných otáčkách.
Podrobný test nového Suzuki Vitara, které jsme zkoušeli se čtyřmi různými variantami pohonu, čtěte zde.
Ceny nového Suzuki Vitara se dozvíme při dubnovém uvedení na český trh. „Vitara musí být už kvůli výrazně vyšší úrovni standardní výbavy dražší než SX4,“ upozorňuje Teufl. Dobře vybavené Suzuki SX4 se doprodávalo s pohonem jedné nápravy za 270 tisíc a s pohonem všech kol s lepší výbavou za 350 tisíc.