Superpočítač na palubě a extra dlouhý dojezd. Mercedes odhalil podobu nové CLA

Superpočítač na palubě a extra dlouhý dojezd. Mercedes odhalil podobu nové CLA
Sériová výroba nové generace CLA je naplánována na začátek roku 2025.
Už dnes je jisté, že se třícípá hvězda stane ústředním motivem celého vozu.
V interiéru lze ještě počítat se změnami...
... ale takzvaný Hyperscreen, tedy soustava obrazovek přes celou šířku vozu, má už dnes realistickou podobu. Zobrazit 13 fotografií
Foto: Mercedes-Benz
Jakub Stehlík Jakub Stehlík
4. 9. 2023 15:09
Sériová výroba je sice naplánována až na začátek roku 2025, od prototypu představeného na mnichovském autosalonu se ale nová generace Mercedesu CLA nebude výrazně lišit. Automobilka slibuje rychlé dobíjení a úsporný provoz elektrické verze, vůz však bude volitelně k dispozici i s benzinovým motorem. Příznivci dieselu ovšem budou zklamáni.

V kompaktní třídě Mercedesů se schyluje k revoluci, alespoň pokud jde o elektrickou podobu chystané třídy CLA. Ústy šéfa vývoje Markuse Schäfera automobilka při premiéře v Mnichově slíbila dojezd 750 kilometrů podle normy WLTP a také dobití baterie za 15 minut na dalších 400 kilometrů jízdy.

To vše má umožnit 800voltová architektura a celkově optimalizovaná spotřeba energie. Novinka podle Schäfera "provede transfer technologií" z konceptu EQXX, známého svou rekordně dlouhou elektrickou jízdou. A díky tomu dosáhne na mimořádně nízkou spotřebu také CLA, pouhých 12 kWh na 100 kilometrů.

Půjde také o první Mercedes postavený na platformě MMA. Ta nakonec bude hostit celkem čtyři vozy: Kromě čtyřdveřového CLA i variantu Shooting Brake a dva modely SUV.

Platforma MMA nemusí být nutně elektrická, umožní i zástavbu spalovacími motory. Novinka tak dostane benzinový čtyřválec nové generace, který Mercedes vyvíjí spolu s čínskou automobilkou Geely. Automobilka o něm mluví jako o "globálním motoru" pro různé kouty světa a vyrábět se bude nejen v Číně, ale také v polském Jaworu. Tam si Mercedes postavil vlastní motorárnu. Dieselový agregát pod kapotou však Schäfer kategoricky vyloučil.

Nakolik bude pro Mercedes novinka převratná, ukazuje i nasazení vlastního operačního systému MB.OS. Ten umožní aktualizovat software "vzduchem", nebude tedy třeba pokaždé navštěvovat servis. Navíc slibuje povznést v současnosti užívaný infotainment MBUX na "zcela novou úroveň".

Má se tak stát s pomocí výkonného počítače, který bude pracovat s umělou inteligencí. Její pomoc bude využívána při částečně autonomní jízdě, ale také v oblasti komfortu a bezpečnosti. Novinka tak dostane například systém na rozpoznávání přítomnosti dětí na palubě, který má snížit riziko, že je rodiče zapomenou v přehřátém autě.

"S novými modely chceme oslovit hlavně zákazníky, kteří oceňují nezaměnitelný pocit a rozsáhlou výbavu, kterou jim jízda s Mercedesem nabízí," nechal se slyšet šéf automobilky Ola Källenius. Nová strategie, která počítá s větší exkluzivitou modelů, by se však podle dřívějších prohlášení vedení firmy měla odrazit také ve vyšších cenách aut.

Källenius se ovšem při premiéře konceptu CLA snažil tyto obavy rozptýlit: Stále prý musí existovat model lákající nové zákazníky, kteří pak zůstanou značce věrni celý život. V minulosti tuto úlohu hrály právě modely třídy A, na čemž by se nemělo nic měnit ani do budoucna.

 

Právě se děje

Další zprávy