Superb v Evropě porazí i mondeo, věří šéf Škody Vahland

Radek Pecák Radek Pecák
6. 3. 2015 6:43
Škoda zvažuje další rozšíření modelové palety. Velké SUV ukáže už příští rok, říká v rozhovoru šéf automobilky Winfried Vahland.
Winfried Vahland věří, že nový superb opět posune vnímání značky Škoda.
Winfried Vahland věří, že nový superb opět posune vnímání značky Škoda. | Foto: Aktuálně.cz

Ženeva - S novým superbem chce mladoboleslavská Škoda v Evropě zaútočit na pozici tradičních a respektovaných konkurentů v tomto segmentu. V hledáčku má Ford Mondeo a Opel Insignia.

Připravuje také nový vůz SUV, který ukáže v roce 2016. "Pracujeme na tom a minimálně fotografie nového velkého SUV uvidí veřejnost již příští rok," řekl v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz šéf Škody Auto Winfried Vahland během ženevského autosalonu.

A.cz: Při odhalení superbu jste řekl, že čekáte o čtvrtinu vyšší prodeje v porovnání s výsledky minulé generace. Tento segment přitom neprožívá zrovna boom. Z čeho pramení váš optimismus?

Winfried Vahland: Zmíněných 25 procent se týká vozů určených pro teritoria, kam je dodává závod Kvasiny, což je především Evropa. Je jasné, že je to velké číslo, a znamená to, že na nasycených trzích budeme muset někomu ubrat. Já, vzhledem k tomu, jaký technologický pokrok vůz přináší a jak podařené auto to je, pevně věřím, že se superbem porazíme například Opel Insignia a Ford Mondeo. A až se pak bude počítat celkový účet této generace superbu, určitě dosáhne na vyšší prodejní čísla než první a druhá generace dohromady.

A ještě jeden úkol mám pro superb: Očekávám, že díky své technické vyspělosti opět posune vnímání značky Škoda, protože design a mnohé z v něm použitých řešení jsou dílem českých inženýrů a jejich mozků. Je to tedy něco zcela jiného než u našich konkurentů v Česku, kteří u nás auta pouze vyrábějí a vyvíjejí je jinde.

A.cz: Je jasné, že superb bude mít opět variantu kombi. Kdy ji uvidíme a kdy se ocitne v prodeji?

Novinářské představení se odehraje na přelomu června a července, prodeje zahájíme po zářijovém autosalonu ve Frankfurtu.

A.cz: Nabídnete také deriváty obdobně jako u octavie, tedy například variantu Scout či RS?

Ano, balíček, který lze označit slovem Scout nebo Outdoor, skutečně nabízet budeme. Typická sportovní varianta RS však nadále zůstane vyhrazena pouze pro octavii. Na druhou stranu, určitý optický sportovní paket, kterým bychom ještě více podtrhli dynamiku a výkonnost superbu, si dokážu představit. Výkon 280 koní už ale navyšovat nepotřebujeme, je dostatečný.

A.cz: A nový typ pohonu pro superb, tedy hybrid s možností nabíjení baterií ze zásuvky, bude již brzy?

Určitě to bude v tomto desetiletí. V tuto chvíli lze předběžně mluvit o letech 2018 či 2019.

A.cz: Octavia RS má i ve své nejvýkonnější variantě v uvozovkách pouze 230 koní, zatímco Seat nabízí Leon Cupra i s 280 koni. Není to pro Škodu hendikep?

Vůbec si to nemyslím. Zájem o Octavii RS je tak velký, že skoro nestačíme vyrábět, resp. produkujeme na hranici našich kapacit. Navíc u nás zákazníkům nezáleží vysloveně jenom na výkonu motoru, daleko více posuzují celkové vyznění tohoto vozu. Nabízíme sportovní vůz, který v sobě kloubí jak radost z jízdy, tak i požadavky na rodinný automobil pro každodenní použití. Většinu Octavií RS navíc prodáváme s dieselovým motorem. Pokud bychom uvažovali o rozšíření nabídky u tohoto vozu, tak bych si spíše uměl představit RS s dieselovým motorem a s pohonem všech kol.

Malé SUV? Spíš crossover

A.cz: Zatím máte pouze jeden vůz kategorie SUV, velká část konkurenčních značek jich má více. Plánujete další SUV?

Pracujeme na tom a minimálně fotografie nového velkého SUV uvidí veřejnost již příští rok. V současné době již existuje prototyp. Nedávno jsem v něm jel a musím říci, že jezdí velice dobře. Finální schválení tohoto projektu se již také blíží.

A.cz: A vozem SUV, který bude menší než stávající yeti, se také zabýváte?

K takovému vozu nejsou žádné oficiální plány. Nicméně, je pravdou, že vývoj v segmentu, do něhož spadá současný yeti, spěje ke zvětšování rozměrů. Pak se tedy nabízí, zda by nebyl prostor pro nějaký další vůz v našem portfoliu. Je to určitě jedna z možností, kam se v budoucnosti ubírat. Pokud ale teoreticky něco takového skutečně budeme nabízet, nešlo by pravděpodobně o SUV v současném smyslu slova, ale spíše o crossover.

A.cz: Škoda také zatím není zastoupena v segmentu lehkých užitkových vozů. Chystáte se to změnit?

Momentálně pracujeme na nové generaci vozu Roomster, která bude mít také užitkovou verzi.

A.cz: Škodě se daří, i první čísla z letošního roku napovídají, že by měl padnout další prodejní rekord. Dokážete si již tipnout, o kolik letos překonáte milionovou hranici?

Kdybyste mi dokázal říci, jak se bude vyvíjet situace v Rusku a na Ukrajině, tak bych to uměl. My určitě chceme letos růst a věřím, že nového rekordu dosáhneme i přes to, že v Rusku, na Ukrajině a dalších postsovětských zemích, například v Kazachstánu, zaznamenáme zřejmě meziroční pokles.

A.cz: Problematickou zemí pro vás řadu posledních let byla také Indie. Je nějaký výhled, že se zde situace zlepší?

V Indii skutečně nebyly ještě donedávna podmínky pro zahraniční investory zrovna příznivé. Nyní ale vnímáme lehké pozitivní signály. Trh lehce začíná růst, a také podnikatelské prostředí se zlepšuje. Rozhodně tedy chceme v Indii nadále vyrábět i prodávat naše automobily.

A.cz: O rozvoji závodu Kvasiny jste v poslední době informovali často. V ČR však Škoda má i další továrnu – ve Vrchlabí. Chystáte i pro ni další investice?

Ano, v tuto chvíli mohu potvrdit, že tam v relativně krátké době dojde k vybudování kapacit pro navýšení objemu výroby automatických převodovek ze současných 1500 na 2000 kusů denně.

 

Právě se děje

Další zprávy