Subaru XV je poctivá Impreza do terénu

Michal Karat
2. 3. 2012 12:14
Japonské vozy Subaru se jen málokdy podobají konkurentům. V čem je výjimečné XV?
Foto: Subaru

Přestože automobilovému odvětví vládne unifikace, sdílení platforem, o motorech ani nemluvě, existují výjimky. Jednou z nich je Subaru. Tradiční výrobce osobních automobilů s pohonem všech kol se od ostatní konkurence odlišuje lpěním na symetrickém pohonu všech kol a tradičních ležatých motorech s protiběžnými písty.

Nejnovějším počinem je předskokan zbrusu nové generace Subaru Impreza. Je jím modelová řada XV, kterou marketing Subaru cílí na aktivní řidiče, kteří automobil využívají nejvíce ve městech, ale čas od času vyrazí i do přírody. Podle vzhledu nového Subaru XV byste jej na městské auto nešacovali, ale stačí se rozhlédnout po ulicích větších měst a je zřejmé, že mnoho SUV je v aglomeracích jako doma.

Drsňák do města

Subaru XV dostalo svérázně drsný outfit, sestavený podle známých pravidel. Plastové lemy blatníků, nárazníky jen částečně lakované v barvě vozu nebo opravdu velká kola dnes má kdejaké auto do lehčího terénu.

Japonská novinka se na pohled liší ve dvou věcech. Tou první je pětidveřová karoserie s výklopnou zádí, která vypadá jako klasický hatchback formátu VW Golf. To vozu dodává, společně se skromnější výškou (1570 mm), na sportovnosti, která v této kategorii není až tak běžná. Druhou a snad ještě důležitější věcí je světlá výška 220 mm, která je srovnatelná snad jen s ryzími off-roady. Standardem kategorie SUV bývají hodnoty mezi 160 a 190 mm.

Foto: Aktuálně.cz, Subaru

Prostor v kompaktním balení

Karoserie dlouhá 4,45 m překvapuje prostorností uvnitř. Zejména v podélném směru je hodně místa i na zadních sedadlech. Zavazadelník sice nemůže konkurovat klasickým SUV, ale jeho 380 l je už velmi slušná hodnota, se kterou vystačí i čtyřčlenná rodina. Zadní sedadla lze snadno sklápět, přičemž vzniká téměř dokonalá rovina. Pod podlahou zavazadelníku je dalších 15 l na drobnosti, které tak nepřekážejí v samotném kufru.

Jízda na jedničku

Chování Subaru XV na silnici je podle Auto-news.de velmi neutrální díky pohonu všech kol. 17palcová kola i relativně tuhý podvozek dávají řidiči jistotu za volantem, auto se v zatáčkách výrazně nenaklání.

V nabídce jsou tři motory. Základní benzinová 1,6 (84 kW) je na relativně těžké auto poměrně slabá, ale důvodem proč o ni přemýšlet je přítomnost redukční převodovky, kterou kupodivu u ostatních verzí nedostanete! Stoupavost a manévrování v extrémních podmínkách v kombinaci s nejnižší cenou by mohla zaujmout klientelu z řad profesionálů. Následují klasické varianty, na nichž stojí odbyt většiny Subaru. Zážehový dvoulitr boxer dává stále 110 kW, turbodiesel podobné konstrukce se 108 kW je nejen nejrychlejší, ale taky zřejmě nejlepší volbou. Umí sprintovat z 0 na 100 km/h za 9,3 s, ale jeho spotřeba nemá vyrůst nad 5,6 l/100 km.

Britský Autocar kritizuje vyšší aerodynamický hluk při jízdě na dálnici a stěžuje si i na horší jízdní pohodlí na špatných silnicích.

Na český trh dorazí Subaru XV oficiálně v průběhu března, ceny nejlevnějších verzí začínají na necelých 570 tisících Kč.

 

Právě se děje

Další zprávy