Actyon kdysi zakládal kategorii SUV-kupé, dokonce tuto kombinaci nabídl dříve než BMW X6. Jenže nesourodý design a diskutabilní kvalita auto v očích zákazníků odrazovaly a dnes ho na českých silnicích potkáte asi tak často jako modely Ferrari nebo Lamborghini. Novinka si od předchůdce půjčuje jen jméno Actyon - spojení slov action (akce) a young (mladý).
Korejské automobilce má pomoci do nové éry, protože i na českém trhu už se bude od 9. dubna jmenovat KGM. Na označení SsangYong zapomeňte, Actyon je prvním poslem nového jména. To se na některých trzích včetně domácí Koreje používá od roku 2022, kdy se novým vlastníkem automobilky stala společnost KG Mobility.
Jestli to zákazníci na českém trhu, kde se od roku 2019 prodalo přes 11 tisíc korejských SUV a pick-upů, přijmou, se ukáže. Automobilka chce změnu jména podpořit významnou reklamní kampaní, zároveň si její auta ponechají i přes nové jméno původní logo dvojitého draka (doslovný překlad slova SsangYong).
Zpátky ale k Actyonu, který má na délku 4740 mm a mezi nápravami 2680 mm. Řadí se tak někde mezi Karoq a Kodiaq a pořád to je kombinace SUV a kupé. Tentokrát vycházející z modelu Torres. Tomu odpovídá i pohon, pod kapotou je přeplňovaná benzinová patnáctistovka o výkonu 120 kW v kombinaci se šestistupňovým automatem. Volit je možné mezi pohonem předních nebo všech kol, který stojí 49 900 korun.
To je slušný příplatek, uvážíme-li relativně sebevědomou cenu Actyonu. Ten začíná na 949 900 korunách (o 40 tisíc více než u srovnatelného Torrese), dokonce ještě výše než Rexton. KGM nebo SsangYong, jak chcete, auto rámuje jako "rodinnou prémiovku". Tomu odpovídá nejen kufr o velikosti 668 až 1568 litrů, ale také jediná nabízená výbava Premium.
Příplatků je ale minimum, v základu najdete kompletní sadu asistentů včetně adaptivního tempomatu a sledování mrtvých úhlů, 12,3palcovou navigaci, stejně velké digitální budíky, přední a zadní parkovací senzory, dvouzónovou automatickou klimatizaci, vyhřívaná přední a zadní sedadla, ventilovaná přední sedadla, kožené čalounění, diodová světla nebo 20palcová kola. Volit můžete prakticky jen metalízu, 360stupňovou kameru, panoramatické střešní okno nebo dvoubarevné potahy.
Kdo pamatuje původní Actyon, asi nebude věřit, že tohle je stejně pojmenovaný model. Vnější design je elegantní, zaujmou především přední světla, jejichž design má být inspirovaný souhvězdím Velkého vozu. Zadní část nemá typický stupňovitý tvar, interiér pak svým designem odpovídá modelu Torres. A ten minimálně v této otázce platí za konkurenceschopný model snad s výjimkou nutnosti propojit Android Auto a Apple CarPlay s autem přes kabel.
Ukáže se, zda zákazníci přijmou, že základní cena není vyloženě lidová, navzdory dobré výbavě. A jestli si jméno KGM spojí se SsangYongem, který přitom patří v Česku mezi 15 nejprodávanějších značek letošního roku.