Vloni se v Česku automobilová produkce snížila o dvě procenta, zatímco ve druhém státě bývalé Československé Federace vzrostla o 45 procent. Letos boom na Slovensku trvá, zatímco v Česku dochází k dalšímu poklesu. Konkrétně, podle čerstvé statistiky Sdružení automobilového průmyslu v ČR, se od ledna do června v tuzemských závodech Škoda Auto Hyundai Motors Nošovice a TPCA Kolín vyrobilo o třináct procent aut méně než ve stejnému období loňského roku.
Údaje za celý slovenský autoprůmysl dosud známy nejsou, nicméně továrna Kia v Žilině vyrobila letos o šest procent aut více a dostala se na maximální možnou kapacitu, automobilka PSA v Trnavě hlásí nárůst dokonce o 36 procent. Zbývající číslo ze závodu Volkswagenu Slovakia bude zveřejněno až na konci srpna.
Celkem bylov ČR za prvních šest měsíců roku vyrobeno 589 076 vozidel, uvedlo Sdružení automobilového průmyslu AutoSap. Pokles produkce ve srovnání s rokem 2012 zaznamenali všichni tuzemští výrobci osobních vozů - Škoda, nošovický Hyundai a kolínská TPCA. V případě Škody a TPCA jde o téměř 16 procent, v Nošovicích to bylo jen pět procent.
Špatně jsou na tom i výrobci ostatních typů automobilů. Například Avia již na konci července ukončí činnost.
Přes tato chmurná čísla je však ředitel SDA Antonín Šípek mírně optimistický. "Snížení produkce v druhém čtvrtletí bylo menší než v prvním, kdy šlo o téměř 18 procent," uvedl.
Také představitelé tuzemských automobilek pro zbytek letošního roku předpokládají zlepšení. Například v Nošovicích jsou přesvědčeni, že plánovaná produkce tří set tisíc aut na tento rok bude opět splněna. Pomoci by k tomu měl i modernizovaný model SUV ix35, který se začne vyrábět za několik týdnů.
Také Škoda, kde se již plně rozbíhá výroba třetí generace octavie a rapid lifback doplní i druhá karosářská varianta, stále doufá, že na konci prosince dosáhne alespoň stejných výrobních čísel jako vloni. I na posledním zasedání dozorčí rady automobilky se konstatovalo, že výhled objednávek vozů na druhé pololetí vypadá výrazně lépe, než v první části roku. Největší naděje vkládají škodováci do octavie combi, naopak model roomster se bude vyrábět v Kvasinách již v pouze jedné směně, když ještě do začátku letní dovolené běžela výrobní linka při dvou směnách.
TPCA chystá novou generaci aut
Významné zlepšení v kolínské továrně TPCA se očekává až příští rok. To už by měli zákazníkům nabídnout trojici nových modelů. Příprava jejich výroby již finišuje.
"Výrobní plán na celý rok 2013 ukládá vyrobit 300 000 aut, tedy stejně jako v loňském roce," uvedl mluvčí Hyundai Nošovice Petr Vaněk. Nejvíce zde letos vyrobili modelů Hyundai ix35 (asi 46,5 procenta), následoval model Hyundai i30 nové generace ve třech verzích se 42 procenty a na třetím místě byl s 11,5 procenty Hyundai ix20.
Na Slovensku je situace opačná. Například žilinský závod automobilky KIA vyrobil v letošní první polovině roku 158 900 aut, což je o šest procent více než vloni. Poprvé ve své historii tak tato továrna vyrábí na sto procent své plánované kapacity. Dokonce se vážně uvažuje o jejím navýšení ze současných 300 tisíc aut ročně na 400 000. I tam jen nosným modelem SUV - konkrétně model Sorento, které tvoří asi padesát procent z celkové výroby.
Za prních šest měsíců 2013 jsme zvýšili produkci v porovnání s loňskem o 31,6 %," uvedl ředitel komunikace automobilky PSA Trnava Peter Švec. Z výrobních pásů zde letos sjel přes 136 tisíc vozidel. Více bylo Peugeotů 208 než Citroënů C3 Picasso.
Největší slovenskou automobilkou je v současnosti bratislavský závod koncernu Volkswagen, kde se vyrábějí SUV Audi Q7, Volkswagen Tourareg, vybavené karosérie pro Porsche Cayenne a trojice minivozů Volkswagen Up, Škoda Citigo a Seat Mii.
Auta (malé modely Peugeot a Citroën) se na Slovensku vyrábějí ještě v Trnavě, v závodě PSA.
Slovenský automobilový průmysl by měl letos, alespoň podle předpokladů z letošního dubna, opět dosáhnout na nový rekord. Milionová hranice celkového množství vyrobených aut ale podle šéfa Slovenského automobilového průmyslu Jaroslava Holečka zřejmě nepadne.