Nejekologičtější auta na světě nadále dělá Toyota. Jasně to dokazuje pořadí v nejnovějším žebříčku ekologických modelů pro rok 2011/2012, který vydává Německý dopravní klub (Verkehrsclub Deutschland, VCD). Jenže hned za auty značek Toyota, Lexus a Honda následuje řada výrobků koncernu VW a hlavně mladoboleslavské Škody.
Modely japonské Toyoty obsadily čtyři nejvyšší příčky z celkem 385 hodnocených vozů.
Na prvním místě skončil Lexus CT 200h s celkovým skóre 7,83; po něm následovala Toyota Prius (7,53). Kupodivu před Toyotu Auris Hybrid se vklínila čistě benzinovým motorem poháněná Toyota iQ.
Hybridní modely značek a Lexus odsunuly hybridy vyráběné konkurenční Hondou (Insight Hybrid a Jazz Hybrid) až na páté a šesté místo. Prvním evropským autem v absolutním hodnocení je na sedmém místě Volkswagen Polo 1,2 TDI ve verzi Bluemotion.
Škodovky bodovaly hlavně v dílčích kategoriích
V tomto absolutním pořadí se škodovky do první desítky nedostaly. Cenných úspěchů naopak dosáhly v kategorii kompaktních čtyřmetrových vozů a v kategorii Nejlepší rodinná auta.
Zatímco v té první skončila Škoda Fabia Greenline čtvrtá, hned za hybridy Lexus CT 200h, Toyota Auris Hybrid a Honda Insight Hybrid, ještě lépe si vozy z Mladé Boleslavi vedly v hodnocení rodinných vozů. Tam do první desítky pronikly hned čtyři automobily značky Škoda. Na stupních vítězů s bronzovou medailí skončila Fabia 1,2 TDI Greenline Combi, hned za ní byla Škoda Octavia Greenline Liftback, sedmá pak skončila Octavia Greenline Combi a devátá Škoda Fabia 1,6 TDI 66 kW Combi.
Prohlédněte si fotografie z testu Škody Fabia Greenline:
V této kategorii zvítězila Toyota Prius a lepší než škody byl i koncernový sourozenec Seat Ibiza 1,2 TDI CR-E-Ecomotive.
Na známku měla vliv i hlučnost
Při stanovování pořadí porota vycházela z udělených bodů. Na známku měly ze 60 % dopad emise CO2; 20 % se podílelo hlukové zatížení; 15 % škodlivé emise (např. pevné částice, NO2, NOx); a 5 % ekologické dopady (např. NOx).
Škoda Fabia 1,2 Greenline si ovšem skvěle vedla i v hodnocení aut podle jediného kritéria, kterým je množství vyprodukovaného CO2 na 1 km jízdy. V tomto pořadí byla na děleném čtvrtém místě spolu s hybridy Prius a Auris a také se zmiňovanou ekologickou verzí Seatu Ibiza. Nejméně emisí CO2 vypouští Smart s dieselovým motorem, za ním následuje Lexus CT 200h a VW Polo 1,2 TDI Bluemotion.
Německý autoklub spočítal, že současné průměrné emise u modelů aut prodávaných v Německu činí 151 g CO2m, v Evropské unii jako celek dokonce jen 140 gramů.